Netflix ni izgubil na tisoče slovenskih uporabnikov
Avtor: Matej Simič
TRDITEV
Movieflix je Netflixu odžrl na tisoče uporabnikov. Za Slovence je brezplačen.
OCENA
IZVIRNA OBJAVA
Netflix, eden vodilnih svetovnih ponudnikov pretočnih video vsebin, naj bi pretekli teden izgubil na tisoče slovenskih naročnikov, je poročal spletni portal WorldNews24. Razlog? K nam naj bi prišla konkurenčna storitev Movieflix, ki naj bi bila za Slovence brezplačna, so zapisali.
Novico smo opazili na facebooku, z nekaj kliki pa smo našli več podobnih novic, ki so nagovarjale prebivalce drugih držav, med drugim Avstralije, Bermudov in Nemčije.
Prispevki so enaki
Primerjava dostopnih prispevkov je pokazala, da imajo vsi iste lastnosti. V grobem se razlikujejo le v imenu države. Avtor vseh je neki Tim Brooks in datum objave prispevkov se sproti posodablja, da ustvarja videz, kot da je novica vedno sveže objavljena.
Poleg tega prispevki, ki smo jih proučili, vsebujejo povezave, ki uporabnika preusmerijo na spletno mesto, na katerem je obrazec za prijavo na brezplačno storitev digitalne knjižnice filmov, glasbe in elektronskih knjig Bookpest.
Da gre za prevaro, so za Razkrinkavanje.si potrdili na nacionalnem odzivnem centru za kibernetsko varnost SI-Cert.
»Ne gre za brezplačno storitev, ampak zgolj za petdnevno brezplačno testiranje. Pozneje morate za storitev plačati 57,95 evra na mesec. Odjava je možna, vendar že plačanega zneska ne vrnejo,« je pojasnil Tadej Hren, strokovnjak SI-Certa za mrežno in informacijsko varnost. Dodal je, da morajo biti uporabniki pri tovrstnih ponudbah pozorni na drobni tisk in pogoje poslovanja.
»Prevara temelji na tem, da goljufi poskušajo prepričati čim več uporabnikov, naj kliknejo na povezavo v članku,« je pojasnil Hren. Od lokacije IP-naslova računalnika in vrste spletnega brskalnika je odvisno, na katero spletno mesto bo uporabnika usmerila povezava.
Strokovnjake SI-Certa je preusmerilo na dve na prvi pogled podobni spletni strani, razlika je bila le v glavi strani:
Po Hrenovih besedah je analiza spletnih naslovov pokazala, da gre za partnersko povezavo. Običajno to pomeni, da če se neki uporabnik registrira na spletni strani prek take povezave in tam opravi nakup, nekdo drug, partner, dobi določen delež od zaslužka.
Podatkov o tem, kdo stoji za spletno prevaro, na SI-Certu nimajo. Prav tako nimajo podatkov o tem, kako pogoste so tovrstne prevare pri nas. Pravijo pa, da se z njimi srečujejo večkrat na leto.
Za komentar smo prosili tudi Netflix, a odgovora nismo prejeli.
Na podlagi ugotovitev strokovnjaka za kibernetsko varnost označujemo prispevek o storitvi Movieflix za lažno objavo, saj gre za spletno prevaro. Ker je objava, ki zavaja uporabnike, obenem videti kot novinarski prispevek, ji dajemo tudi oznako prikrito oglaševanje.
Lažna objava
Objava, ki vsebuje lažne informacije, podatke ali trditve. S to oceno ovrednotimo le tiste vsebine, pri katerih je mogoče ugotoviti, da so bile ustvarjene za namerno zavajanje in napačno obveščanje javnosti.
Prikrito oglaševanje
Objava, ki se pretvarja, da je novinarsko besedilo, v resnici pa je oglaševalsko. Objave so lahko videti kot novinarski oziroma avtorski prispevki, dejansko pa gre za sponzorirane – plačane – objave. Takšne objave morajo biti jasno označene kot oglaševalske, kot to določa zakon o medijih.
Vsebine Oštro.si sofinancira Ministrstvo za kulturo.