Oštrova centra na seznamu inovativnih digitalnih medijev v Evropi

uredništvo Oštra

Slovenski in hrvaški Oštro sta bila uvrščena na seznam medijev, namenjen povečanju prepoznavnosti neodvisnih digitalnih novičarskih organizacij ter razumevanju trenutnih trendov in izzivov v evropskem digitalnem novinarstvu.

 

Foto: Matej Povše

 

Oasis je razvijajoči se raziskovalni projekt o trajnosti, inovativnosti in vplivu neodvisnih spletnih novičarskih organizacij iz več kot 40 evropskih držav. Na seznam medijev, ki jih analizirajo, so uvrstili tudi Oštro, center za preiskovalno novinarstvo v jadranski regiji, in njegov sestrski center na Hrvaškem.

Medij mora za uvrstitev na seznam izpolnjevati nekatere pogoje. Vso oziroma večino vsebine mora objavljati v digitalni obliki. Nujno je, da gre predvsem za izvirno vsebino, ki je v javnem interesu. Poleg tega mora medij delovati neodvisno, nepristransko in transparentno.

Trenutno je na seznamu 540 medijev, med njimi je 52 odstotkov neprofitnih. Devet medijev s seznama je slovenskih: Danes je nov dan, In media res, Koridor, Metina lista, Mešanec, Neodvisni, NORadio, Oštro in Rdeča pesa.

Prve ugotovitve projekta Oasis so objavili aprila. Med drugim so pokazale, da več kot polovica teh medijev finančna sredstva namenja preiskovalnemu novinarstvu, mnogi pa sodelujejo pri čezmejni obravnavi zgodb.

Več kot 58 odstotkov predstavljenih medijev so ustanovile ženske. O najvišjih prihodkih so sicer poročali mediji, ki so jih ustanovile ekipe z zaposlenimi moškimi in ženskimi. Tisti med njimi, ki vlagajo v poslovni razvoj, gradijo bolj trajnostne organizacije.

Mediji z vsaj enim zaposlenim, ki se posveča ustvarjanju prihodkov, so poročali o šestkrat višjem povprečnem letnem prihodku od tistih brez takšnega zaposlenega.

Ugotovitve so še pokazale, da so pri neprofitnih medijih glavni vir dohodkov dotacije, donacije posameznikov in članstva. Med profitnimi viri so najpomembnejši oglaševanje, naročnina na spletne strani in nepovratna sredstva.

Čeprav je raznolikost prihodkov ključna, je raziskava pokazala, da več virov prihodka ni povezano z večjim uspehom predstavljenih medijev. Ocenjuje se, da je za trajnost in neodvisnost optimalno od dva do šest virov prihodkov.

Predstavljeni digitalni mediji vključujejo tako majhna, novoustanovljena podjetja pod vodstvom prostovoljcev kot tudi zelo donosne medije, prisotne na več platformah.

Nekaj medijev, ki so sodelovali v raziskavi, deluje že več kot 20 let, več kot polovica pa jih je začela objavljati v zadnjem desetletju. Največ jih je bilo ustanovljenih leta 2016.

Raziskava je potekala od junija do decembra lani.

Podporniki projekta so neodvisno ameriško novinarsko podjetje SembraMedia, Evropski novinarski center, Globalni forum za razvoj medijev, Center za raziskovanje medijev in novinarstva, neprofitna mednarodna organizacija Mednarodna medijska podpora in Googlova pobuda za podporo novinarstvu.