Iniciativa Glas ljudstva ne vodi uradne volilne kampanje

Avtorica: Žana Erznožnik

 

TRDITEV

V tem primeru gre za konkretno in nedvoumno udeležbo v volilni kampanji, zato je pomembno, da tudi ta iniciativa upošteva vsa pravila in zakone, ki veljajo za stranke, ki se udeležijo volitev.


OCENA


IZVIRNA OBJAVA

celjskiglasnik.si


TUŠIRANKA


 

Iniciativa Glas ljudstva je januarja političnim strankam poslala svoje zahteve, na podlagi njihovih odgovorov pa je pozneje pripravila tudi spletno orodje Volitvomat. Foto: Nebojša Tejić/STA

»V tem primeru gre za konkretno in nedvoumno udeležbo v volilni kampanji, zato je pomembno, da tudi ta iniciativa upošteva vsa pravila in zakone, ki veljajo za stranke, ki se udeležijo volitev,« so 20. marca trdili na portalu Celjskiglasnik.si. Komentirali so namreč tvit civilne iniciative Glas ljudstva, v katerem je ta sporočila, da bodo po Sloveniji mobilizirali državljane za rekordno udeležbo na aprilskih volitvah.

V Celjskem glasniku so se sklicevali tudi na tvit predsednika vlade Janeza Janše, v katerem se je spraševal, ali je iniciativa odprla volilni račun, kar sicer od organizatorjev volilnih kampanj zahteva zakon o volilni in referendumski kampanji. 

Stranka SDS je istega dne kot Celjski glasnik delovanje nekaterih nevladnih organizacij na svojem uradnem twitter profilu označila za »popolno kršenje volilne zakonodaje«.

Po zakonu o volilni in referendumski kampanji (ZVRK) so volilna kampanja vse politične oglaševalske vsebine in druge oblike politične propagande, katerih namen je vplivati na odločanje volivcev pri glasovanju na volitvah.

Organizator kampanje je dolžan vsaj 45 dni pred volilnim dnem odpreti poseben transakcijski račun, na katerem mora zbrati vsa finančna sredstva, namenjena za kampanjo. Z istega računa mora plačati tudi vse stroške kampanje. 

Na ministrstvu za javno upravo so za Razkrinkavanje.si pojasnili, da se po ZVRK volilna kampanja začne 30 dni pred volitvami, končati pa se mora najkasneje 24 ur pred dnem glasovanja. »Izven tega obdobja ne moremo govoriti o izvajanju volilne kampanje.«

Po ZVRK je namen volilne kampanje vplivati na odločanje volivcev pri glasovanju. Delovanje, katerega namen je informiranje državljanov in spodbujanje njihove volilne udeležbe, ne pomeni izvajanja volilne kampanje, za katero bi veljal ta zakon, so sporočili z ministrstva.

»Za tak primer se tudi ne uporabljajo določbe ZVRK v zvezi z odprtjem posebnega transakcijskega računa in drugimi obveznostmi, ki jih zakon določa za organizatorje volilne kampanje,« so dodali. V dodatnem sporočilu so opozorili, da delovanja iniciative Glas ljudstva niso poglobljeno obravnavali in da o volilnih transakcijskih računih presoja računsko sodišče.

Kot so pojasnili na računskem sodišču, niso pristojni za tolmačenje ZVRK in posledično odločanje, kdo je po zakonu organizator volilne kampanje in bi moral prijaviti volilni račun. Dejali so, da so pristojni za revizije financiranja prijavljenih volilnih kampanj.

Da delovanje Glasu ljudstva ni volilna kampanja, je ocenila tudi odvetnica Ula Tomaduz iz odvetniške družbe Pirc Musar & Lemut Strle. Po ZVRK namreč volilno kampanjo lahko organizirajo kandidati, predstavniki predlagatelja kandidatov oziroma posameznih list, politična stranka ali druga pravna ali fizična oseba, civilna iniciativa Glas ljudstva pa ni nič od naštetega in torej ne more biti organizator kampanje.

»Z vsebinskega vidika se mi zdi ključno, da je temeljni namen iniciative spodbujanje državljanov k udeležbi na volitvah in ne preferiranje oziroma oglaševanje točno določene politične opcije,« je pojasnila. »Gre torej za generalni poziv državljanom, naj z udeležbo na volitvah soustvarjajo politiko svoje države.«

Po odvetničinih besedah se uradne volilne kampanje od delovanja civilne družbe razlikujejo predvsem po vsebini. Če je volilna kampanja posameznih strank oziroma kandidatov osredotočena predvsem na razloge, zakaj jih voliti, je agenda civilne družbe lahko usmerjena širše.

Meni, da imajo nevladne organizacije pogosto najboljši vpogled v teme, o katerih razpravljajo politiki, hkrati pa na nekaterih področjih opravljajo tudi delo države, zato je prav, da v predvolilnem času podajo svoje poglede. »S takšnim pristopom dodajajo širino politični razpravi, opozarjajo na morebitne nepravilnosti in nezakonitosti ter nenazadnje tudi izobražujejo in informirajo volivce, zato je njihova vloga zelo pomembna.«

Uredništvo portala Celjskiglasnik.si smo prosili za odziv na naše ugotovitve. Objavili ga bomo, ko ga prejmemo.

 

SKLEP

Na portalu Celjskiglasnik.si so 20. marca trdili, da namerava Glas ljudstva državljane spodbuditi k rekordni volilni udeležbi, kar je nedvoumna volilna kampanja. Prepričani so bili, da mora zato iniciativa upoštevati vsa pravila in zakone, ki veljajo za stranke, ki se udeležijo volitev.

Informiranje državljanov in spodbujanje njihove volilne udeležbe ne pomenita izvajanja volilne kampanje, za katero bi veljala pravila zakona o volilni in referendumski kampanji (ZVRK), so pojasnili na ministrstvu za javno upravo.

Tudi odvetnica Ula Tomaduz iz odvetniške družbe Pirc Musar & Lemut Strle je ocenila, da delovanje Glasu ljudstva ni volilna kampanja. Iniciativa namreč po določbah zakona o volilni kampanji ne more biti organizator kampanje.

Poleg tega je glavni namen civilne iniciative po njenem mnenju splošno spodbujanje k udeležbi na volitvah in ne oglaševanje točno določene politične opcije.

Trditev portala Celjskiglasnik.si, da je delovanje Glasu ljudstva volilna kampanja, ne drži.

 

Parlamentarka

Posebna rubrika projekta Razkrinkavanje.si, ki se osredotoča na izjave poslancev in drugih nosilcev politične moči. Prizadevanja za izkoreninjenje lažnih informacij in zavajajočih ali neutemeljenih navedb je namreč treba usmeriti tudi v predstavnike oblasti, saj imajo od teh največ koristi. Nenazadnje pa nosijo tudi večjo odgovornost za javno izrečene trditve in obljube.


Ne drži

Objava, o kateri smo na podlagi neodvisne preverbe dejstev ugotovili, da ni resnična. Oznako uporabljamo pri preverjanju izjav in krajših trditev, ki se pojavljajo na družbenih omrežjih in v javnem prostoru, ter za pregled uresničevanja obljub politikov in drugih javnih osebnosti.

Vsi tipi razkrinkanih informacij