Ne drži, da so avtomobili na klasični pogon prijaznejši do okolja kot električni

Avtor: Žan Premrov

 

TRDITEV

»Najprej zato, ker v resnici električni avtomobil skozi vso življenjsko dobo – od pridobivanja surovin do reciklaže – ni prijaznejši do okolja od avtomobilov z notranjim zgorevanjem.«


OCENA


IZVIRNA OBJAVA

24ur.com


 
 

Po raziskavi ameriškega nacionalnega raziskovalnega centra Argonne iz leta 2022 električni avtomobili v življenjski dobi proizvedejo 203 grame CO2 na kilometer, bencinski pa 429 gramov na kilometer. Foto: Possessed Photography/Unsplash

Portal 24ur.com je 6. oktobra objavil intervju z Robertom Vugo, predsednikom uprave delniške družbe Unior, ki se ukvarja s proizvodnjo, preoblikovanjem in obdelavo kovin ter turizmom. Ko je komentiral prehod z avtomobilov na klasični pogon na električne, je trdil, da »električni avtomobil skozi vso življenjsko dobo – od pridobivanja surovin do reciklaže – ni prijaznejši do okolja od avtomobilov z notranjim zgorevanjem«.

Kot so za Razkrinkavanje.si pojasnili na belgijski krovni nevladni organizaciji Transport & Environment (T&E), ki preučuje prevozništvo in njegov vpliv na okolje, bencinski ali dizelski avtomobili v Evropi v povprečju proizvedejo več kot trikrat več emisij CO2 kot primerljivi električni avtomobili. 

T&E je leta 2020 objavil javno dostopno podatkovno bazo, ki uporabniku omogoča primerjavo emisij električnih avtomobilov z emisijami bencinskih in dizelskih avtomobilov. Med drugim vsebuje podatke o izpustih CO2 pri proizvodnji električne energije in zgorevanju goriva ter o ogljičnem odtisu pridobivanja virov za baterije in gradnje elektrarn. 

Kot električni avtomobil, ki je najbolj škodljiv za okolje, so na T&E navedli primer avtomobila z baterijo, izdelano na Kitajskem, ki so jo polnili na Poljskem. Proizvodnja na Kitajskem in uvoz baterij v Evropo povzročita največ emisij, Poljska pa večino energije pridobi iz fosilnih goriv. A tudi v tem primeru ima električni avtomobil 35 odstotkov manj izpustov CO2 kot dizelski avtomobil in 37 odstotkov manj kot bencinski.

Kot primer najmanjšega vpliva električnega avtomobila na okolje pa so navedli avtomobil z baterijo, proizvedeno na Švedskem, ki se tam tudi polni. Tak ima po njihovih podatkih 80 odstotkov manj izpustov CO2 kot avtomobil z motorjem na notranje zgorevanje.

Po podatkih spletnega mesta Climate Portal za obveščanje javnosti z znanstveno utemeljenimi informacijami o vzrokih in posledicah podnebnih sprememb, ki ga upravlja ameriška univerza Massachusetts Institute of Technology (MIT), je proizvodnja avtomobilskih baterij eden večjih virov emisij. 

Na portalu pojasnjujejo, da je uporaba fosilnih goriv nujna za pridobivanje in segrevanje ključnih surovin za proizvodnjo sodobnih baterij električnih vozil. Po njihovih podatkih proizvodnja baterije, ki poganja lanski Teslin model 3, povzroči približno 80 odstotkov več emisij kot proizvodnja primerljivega avtomobila na klasični pogon. 

Emisije avtomobilov na različna goriva so primerjali tudi avtorji študije, ki jo je leta 2022 objavil ameriški nacionalni raziskovalni center Argonne. Po njihovih ugotovitvah bencinski avtomobili do konca življenjske dobe povzročijo 267 gramov emisij CO2 na prevoženi kilometer, hibridna vozila 194 gramov, baterijsko električno vozilo z dosegom okoli 320 kilometrov pa 126 gramov.

Roberta Vugo smo seznanili z našimi ugotovitvami. Odgovor bomo objavili, ko ga prejmemo.

 

SKLEP

Predsednik uprave Uniorja Robert Vuga je v intervjuju za 24ur.com trdil, da »električni avtomobil skozi vso življenjsko dobo – od pridobivanja surovin do reciklaže – ni prijaznejši do okolja od avtomobilov z notranjimi zgorevanjem«.

Po ugotovitvah belgijske krovne nevladne organizacije Transport & Environment bencinski ali dizelski avtomobili v Evropi v povprečju povzročajo več kot trikrat večje emisije CO2 kot električni. Kot so pojasnili, na izpuste električnih vozil vplivata država proizvodnje baterije in način pridobivanja energije v državi, kjer uporabnik polni avtomobil. 

Po podatkih spletnega mesta Climate Portal ameriške univerze MIT proizvodnja baterij za električna vozila povzroči približno 80 odstotkov več emisij kot proizvodnja primerljivega avtomobila na klasični pogon, toda ti proizvedejo več emisij med uporabo.

Po raziskavi ameriškega nacionalnega raziskovalnega centra Argonne iz leta 2022 ima električno vozilo z dosegom dobrih 320 kilometrov 126 gramov emisij CO2 na prevoženi kilometer, bencinski avtomobili pa okoli 267 gramov.

Trditev Roberta Vuge, da električni avtomobili skozi vso življenjsko dobo, od pridobivanja surovin do reciklaže, niso prijaznejši do okolja kot avtomobili z motorjem na notranje zgorevanje, ne drži.

 

Posodobitev, 18. 10. 2024:

Po objavi članka so z Uniorja sporočili, da je Robert Vuga trditev utemeljil na štirih različnih virih. Na pregledni študiji švedskega inštituta IVL iz leta 2017, »ki je pokazala, da proizvodnja baterij za električna vozila ustvarja precej višje emisije CO2 kot proizvodnja klasičnih avtomobilskih motorjev«.

Navedli so tudi študijo münchenskega inštituta Ifo iz leta 2019, ki je primerjala emisije CO2 v življenjski dobi mercedesa C 220 in tesle modela 3. Po ugotovitvah študije »v Nemčiji, kjer omrežje še vedno vključuje velik delež fosilnih goriv, električna vozila v nekaterih primerih povzročajo višje emisije kot dizelski avtomobili«.

Omenili so še raziskavi kölnske univerze in finskega raziskovalnega centra VTT, ki jih na spletu nismo našli. Unior smo prosili, da nam posreduje povezave do njiju. Njihov odziv bomo objavili, ko ga prejmemo.

IVL je v pregledni študiji, ki jo navaja Unior, analiziral študije o emisijah toplogrednih plinov ter porabo energije pri proizvodnji in recikliranju baterij, objavljene med letoma 2010 in 2016. Ugotovili so, da so emisije pri proizvodnji avtomobilskih baterij znašale med 150 in 200 kilogramov CO2 na kilovatno uro zmogljivosti. Posodobljeni podatki študije iz leta 2019 pa so pokazali, da emisije v povprečju znašajo med 61 in 106 kilogramov CO2 na kilovatno uro.

Na spletnem mestu Carbon Brief, ki ga financira European Climate Foundation, so glede Ifove študije sicer opozorili, da raziskava ni upoštevala, da pri izdelavi teslinih baterij uporabljajo obnovljive vire energije, kar zmanjšuje emisije CO2. Emisije in porabo goriva mercedesa pa so merili z metodo, ki jo je ameriška neprofitna organizacija International Council on Clean Transportation označila za nezanesljivo.


Ne drži

Objava, o kateri smo na podlagi neodvisne preverbe dejstev ugotovili, da ni resnična. Oznako uporabljamo za trditve, pri katerih ni mogoče zanesljivo dokazati, da je avtor napačne informacije širil načrtno, je pa očitno, da ni šlo za nenamerno napako.

Vsi tipi razkrinkanih informacij


Vsebina je del projekta Adria Digital Media Observatory (ADMO).