Ne drži, da so avtomobili na klasični pogon prijaznejši do okolja kot električni

Avtor: Žan Premrov

 

TRDITEV

»Najprej zato, ker v resnici električni avtomobil skozi vso življenjsko dobo – od pridobivanja surovin do reciklaže – ni prijaznejši do okolja od avtomobilov z notranjim zgorevanjem.«


OCENA


IZVIRNA OBJAVA

24ur.com


 
 

Po raziskavi ameriškega nacionalnega raziskovalnega centra Argonne iz leta 2022 električni avtomobili v življenjski dobi proizvedejo 203 grame CO2 na kilometer, bencinski pa 429 gramov na kilometer. Foto: Possessed Photography/Unsplash

Portal 24ur.com je 6. oktobra objavil intervju z Robertom Vugo, predsednikom uprave delniške družbe Unior, ki se ukvarja s proizvodnjo, preoblikovanjem in obdelavo kovin ter turizmom. Ko je komentiral prehod z avtomobilov na klasični pogon na električne, je trdil, da »električni avtomobil skozi vso življenjsko dobo – od pridobivanja surovin do reciklaže – ni prijaznejši do okolja od avtomobilov z notranjim zgorevanjem«.

Kot so za Razkrinkavanje.si pojasnili na belgijski krovni nevladni organizaciji Transport & Environment (T&E), ki preučuje prevozništvo in njegov vpliv na okolje, bencinski ali dizelski avtomobili v Evropi v povprečju proizvedejo več kot trikrat več emisij CO2 kot primerljivi električni avtomobili. 

T&E je leta 2020 objavil javno dostopno podatkovno bazo, ki uporabniku omogoča primerjavo emisij električnih avtomobilov z emisijami bencinskih in dizelskih avtomobilov. Med drugim vsebuje podatke o izpustih CO2 pri proizvodnji električne energije in zgorevanju goriva ter o ogljičnem odtisu pridobivanja virov za baterije in gradnje elektrarn. 

Kot električni avtomobil, ki je najbolj škodljiv za okolje, so na T&E navedli primer avtomobila z baterijo, izdelano na Kitajskem, ki so jo polnili na Poljskem. Proizvodnja na Kitajskem in uvoz baterij v Evropo povzročita največ emisij, Poljska pa večino energije pridobi iz fosilnih goriv. A tudi v tem primeru ima električni avtomobil 35 odstotkov manj izpustov CO2 kot dizelski avtomobil in 37 odstotkov manj kot bencinski.

Kot primer najmanjšega vpliva električnega avtomobila na okolje pa so navedli avtomobil z baterijo, proizvedeno na Švedskem, ki se tam tudi polni. Tak ima po njihovih podatkih 80 odstotkov manj izpustov CO2 kot avtomobil z motorjem na notranje zgorevanje.

Po podatkih spletnega mesta Climate Portal za obveščanje javnosti z znanstveno utemeljenimi informacijami o vzrokih in posledicah podnebnih sprememb, ki ga upravlja ameriška univerza Massachusetts Institute of Technology (MIT), je proizvodnja avtomobilskih baterij eden večjih virov emisij. 

Na portalu pojasnjujejo, da je uporaba fosilnih goriv nujna za pridobivanje in segrevanje ključnih surovin za proizvodnjo sodobnih baterij električnih vozil. Po njihovih podatkih proizvodnja baterije, ki poganja lanski Teslin model 3, povzroči približno 80 odstotkov več emisij kot proizvodnja primerljivega avtomobila na klasični pogon. 

Emisije avtomobilov na različna goriva so primerjali tudi avtorji študije, ki jo je leta 2022 objavil ameriški nacionalni raziskovalni center Argonne. Po njihovih ugotovitvah bencinski avtomobili do konca življenjske dobe povzročijo 267 gramov emisij CO2 na prevoženi kilometer, hibridna vozila 194 gramov, baterijsko električno vozilo z dosegom okoli 320 kilometrov pa 126 gramov.

Roberta Vugo smo seznanili z našimi ugotovitvami. Odgovor bomo objavili, ko ga prejmemo.

 

SKLEP

Predsednik uprave Uniorja Robert Vuga je v intervjuju za 24ur.com trdil, da »električni avtomobil skozi vso življenjsko dobo – od pridobivanja surovin do reciklaže – ni prijaznejši do okolja od avtomobilov z notranjimi zgorevanjem«.

Po ugotovitvah belgijske krovne nevladne organizacije Transport & Environment bencinski ali dizelski avtomobili v Evropi v povprečju povzročajo več kot trikrat večje emisije CO2 kot električni. Kot so pojasnili, na izpuste električnih vozil vplivata država proizvodnje baterije in način pridobivanja energije v državi, kjer uporabnik polni avtomobil. 

Po podatkih spletnega mesta Climate Portal ameriške univerze MIT proizvodnja baterij za električna vozila povzroči približno 80 odstotkov več emisij kot proizvodnja primerljivega avtomobila na klasični pogon, toda ti proizvedejo več emisij med uporabo.

Po raziskavi ameriškega nacionalnega raziskovalnega centra Argonne iz leta 2022 ima električno vozilo z dosegom dobrih 320 kilometrov 126 gramov emisij CO2 na prevoženi kilometer, bencinski avtomobili pa okoli 267 gramov.

Trditev Roberta Vuge, da električni avtomobili skozi vso življenjsko dobo, od pridobivanja surovin do reciklaže, niso prijaznejši do okolja kot avtomobili z motorjem na notranje zgorevanje, ne drži.

 

Ne drži

Objava, o kateri smo na podlagi neodvisne preverbe dejstev ugotovili, da ni resnična. Oznako uporabljamo za trditve, pri katerih ni mogoče zanesljivo dokazati, da je avtor napačne informacije širil načrtno, je pa očitno, da ni šlo za nenamerno napako.

Vsi tipi razkrinkanih informacij


Vsebina je del projekta Adria Digital Media Observatory (ADMO).