Nekdanji zdravstveni minister ni priporočal zdravila za »čiščenje« žil
Avtor: Samo Demšar
TRDITEV
»Poskrbeti je treba za čiščenje krvnih žil. Mimogrede, ta način v ZDA in Evropi ljudje, starejši od 35-40 let, izvajajo že več kot pol stoletja. Vsi tisti pacienti vedo, kako pomembno je skrbeti za čiščenje krvnih žil. Kar naprej se sprašujem, zakaj to ni mogoče tudi v naši državi.«
OCENA
IZVIRNA OBJAVA
Na spletnem mestu 212.sixnov.com je »novinar Danijel Marlič« objavil domnevni intervju z nekdanjim ministrom za zdravje Dušanom Kebrom, ki naj bi trdil, da »čiščenje« žil v Sloveniji ni mogoče, kot rešitev pa naj bi predlagal zdravilo cardione.
Spletno mesto 212.sixnov.com, na katerem je bil intervju objavljen, je poskušalo posnemati videz spletnega portala albanske televizije News24. Na televiziji se na vprašanja Razkrinkavanja.si o zlorabi grafične podobe njihovega portala še niso odzvali.
Domeno 212.sixnov.com je 18. novembra letos pri ameriškem podjetju za registracijo domen Namecheap registrirala neznana oseba, kažejo dostopni podatki.
Dušan Keber, upokojeni profesor interne medicine in preventivne kardiologije ter minister za zdravje med letoma 2000 in 2002, je v telefonskem pogovoru za Razkrinkavanje.si povedal, da zdravila cardione ni nikoli priporočal, 20. decembra pa je na lažni intervju opozoril v objavi na facebooku. Kot je poudaril tam, je na razcvet lažnih ponudb zdravil prek spleta vplivalo veliko število pacientov brez izbranega osebnega zdravnika.
Po podatkih baze slovenskih imen in priimkov pri statističnem uradu v Sloveniji ni osebe s priimkom Marlič, kakor naj bi se pisal domnevni novinar, ki naj bi intervjuval nekdanjega ministra za zdravje.
Lažni intervju je na facebooku prva delila stran Umbrella Universe, ki sicer objavlja fotografije narave, njeno objavo pa je nato delilo več slovenskih uporabnikov tega omrežja, med drugim tudi v skupini »druzenje usamljenih«, ki ima 28.200 članov.
Predstojnik kliničnega oddelka za žilne bolezni na ljubljanskem univerzitetnem kliničnem centru Borut Jug je za Razkrinkavanje.si pojasnil, da je »čiščenje« žil laičen izraz za zdravljenje bolezenskega zoženja ali zapore žil, ki lahko povzroči različne zaplete, na primer srčni infarkt, možgansko kap in gangreno nog.
Kot je poudaril, je bolezensko zoženje žil pogosto, najbolje pa ga je preprečevati z zdravim življenjskim slogom, med drugim z opustitvijo kajenja, vzdrževanjem ustrezne telesne mase in redno telovadbo. Sicer pa so za zdravljenje te bolezni v Sloveniji na voljo vse vrste zdravljenja.
Opozoril je še, da se pristopi pri zdravljenju razlikujejo glede na obliko in napredovanost bolezni ter značilnosti posameznika: »Zdravilne učinkovine izjemoma – in po skrbni individualni presoji posameznikove ogroženosti ter umestnosti zdravljenja – predpiše zdravnik.«
Cardione je neregistriran
»Navedeni izdelek nima dovoljenja za promet z zdravilom, torej njegova kakovost, varnost in učinkovitost niso bili preverjeni po strogih merilih za zdravila,« so za Razkrinkavanje.si sporočili z javne agencije za zdravila in medicinske pripomočke (JAZMP).
Opozorili so, da se izdelek nedovoljeno in zavajajoče oglašuje tudi na spletnem mestu si1.cardionv.com, saj glede na podatke o sestavi ne more imeti pripisanih lastnosti in učinkov. »Navedeno je tudi, da izdelek priporoča zdravnica Tina Mivšek, ki v javno dostopni bazi zdravnikov in zobozdravnikov pri zdravniški zbornici ne obstaja.«
Opozorili so, da je v Sloveniji zdravila prek spleta dovoljeno prodajati le s posebnim dovoljenjem ministrstva za zdravstvo, ki ga lahko potrošniki prepoznajo po logotipu.
Poudarili so še, da morajo potrošniki pred vsakim spletnim nakupom preveriti spletno trgovino in poiskati informacije o ponudniku. JAZMP sicer potrošnike na svojem spletnem mestu opozarja na zavajajoče predstavljene izdelke s čudežnimi učinki: »Tudi za cardione bomo pripravili obvestilo glede zavajajočega oglaševanja.«
JAZMP je prijavo izdelka cardione od zdravstvenega inšpektorata prejela v prvi polovici decembra. Registrar je na podlagi te zahteve odstranil spletno mesto, na katerem je bil objavljen lažni intervju s Kebrom, toda izdelek še vedno oglašujejo na drugih spletnih straneh.
Po ugotovitvah Razkrinkavanja.si cardione slovenskim potrošnikom trenutno oglašuje vsaj sedem spletnih mest.
SKLEP
Spletno mesto 212.sixnov.com je objavilo domnevni intervju, v katerem naj bi nekdanji minister za zdravje Dušan Keber bralcem priporočal zdravilno sredstvo za »čiščenje« žil cardione.
Dušan Keber je povedal, da zdravila ni nikoli priporočal in da gre za zlorabo njegovega imena, kar je 20. decembra tudi objavil na svojem facebook profilu. Intervju na spletnem mestu 212.sixnov.com je lažen. Ustvarjen je bil za namerno zavajanje javnosti, zato smo ga po metodologiji Razkrinkavanja.si označili za lažno objavo.
Objava je poleg tega oglas za izdelek cardione, ki je videti kot intervju, zato smo ga označili tudi za prikrito oglaševanje.
Avtor lažnega intervjuja je Kebru pripisal trditev, da »čiščenje« krvnih žil v Sloveniji ni mogoče. Kot je pojasnil predstojnik oddelka za žilne bolezni na ljubljanskem kliničnem centru Borut Jug, so vse vrste zdravljenja bolezenskega zoženja ali zapore krvnih žil na voljo v Sloveniji. Opozoril je, da je »čiščenje« žil laični izraz za opisano zdravljenje.
Trditev avtorja lažnega intervjuja, da »čiščenje« krvnih žil v Sloveniji ni mogoče, ne drži.
Lažna objava
Objava, ki vsebuje lažne informacije, podatke ali trditve. S to oceno ovrednotimo le tiste vsebine, pri katerih je mogoče ugotoviti, da so bile ustvarjene za namerno zavajanje in napačno obveščanje javnosti.
Ne drži
Objava, o kateri smo na podlagi neodvisne preverbe dejstev ugotovili, da ni resnična. Oznako uporabljamo pri preverjanju izjav in krajših trditev, ki se pojavljajo na družbenih omrežjih in v javnem prostoru, ter za pregled uresničevanja obljub politikov in drugih javnih osebnosti.
Prikrito oglaševanje
Objava, ki se pretvarja, da je novinarsko besedilo, v resnici pa je oglaševalsko. Objave so lahko videti kot novinarski oziroma avtorski prispevki, dejansko pa gre za sponzorirane – plačane – objave. Takšne objave morajo biti jasno označene kot oglaševalske, kot to določa zakon o medijih.