Novela zakona o RTVS ne ukinja nadzora nad finančnim poslovanjem

Avtorica: Žana Erznožnik

 

TRDITEV

»Novi zakon ukinja nadzor nad finančnim poslovanjem«


OCENA


IZVIRNA OBJAVA

siol.net


 

Koordinacija novinarskih sindikatov RTV Slovenija zaradi nespoštovanja uredniške in novinarske avtonomije ter profesionalnih standardov stavka že 185 dni. Foto:Borut Živulović/Bobo

»Novi zakon ukinja nadzor nad finančnim poslovanjem,« je 18. novembra na spletnem portalu Siol, v mednaslovu kolumne o razlogih za glasovanje proti noveli zakona o RTV Slovenija, trdil ekonomist in nekdanji finančni minister Janez Šušteršič. V nadaljevanju kolumne je zapisal, da je finančni nadzor doslej izvajal nadzorni svet zavoda, po noveli zakona pa pristojnosti nadzora nad zakonitostjo poslovanja RTVS ne bo imel več nihče.

Kolumno o argumentih za glasovanje proti noveli zakona o RTVS, o kateri bodo volivci odločali na referendumu to nedeljo, sta povzela tudi portala Domovina in Demokracija, ki sta blizu nekaterim organizatorjem referendumske kampanje.

Po veljavnem zakonu je za nadzor nad zakonitostjo poslovanja RTVS pristojen nadzorni svet, ki ima 11 članov. Pet jih imenuje državni zbor, štiri vlada, dva pa neposredno izvolijo delavci RTVS. 

Državni zbor je 14. julija sprejel novelo zakona, ki nadzorni svet ukinja, njegove pristojnosti pa prenaša na svet in finančni odbor RTVS. Ta bi bil pristojen za podajanje predhodnih mnenj in predlogov v potrditev svetu RTVS, denimo osnutka finančnega načrta, predloga porabe morebitnih presežnih sredstev in imenovanja pooblaščenega revizorja. Imel bi pet članov z najmanj desetimi leti izkušenj na finančnem področju.

Člane bi imenoval svet RTVS, ki bi nadomestil dosedanji programski svet in prevzel nekatere pristojnosti nadzornega sveta, denimo odločanje o predlogih finančnega odbora in nadzor nad poslovanjem. 

Svet bi imel 17 članov, kar je ducat manj kot dosedanji programski svet z 29 člani, od katerih jih državni zbor imenuje 21. Po novem bi šest članov sveta imenovali zaposleni, preostale pa narodni skupnosti in različne organizacije, med njimi slovenska akademija znanosti in umetnosti ter varuh človekovih pravic.

Poleg tega novela izrecno določa, da bo poslovanje RTV Slovenija revidiralo računsko sodišče, ki ima to pristojnost po zakonu o računskem sodišču. Doslej je RTVS revidiralo štirikrat, nazadnje za leto 2018, ko je preverjalo izvajanje njene tržne dejavnosti.

Na Šušteršičevo trditev, da novi zakon nikomur več ne daje pristojnosti za nadzor nad zakonitostjo poslovanja RTVS, so se v torek odzvali tudi v iniciativi Pravna mreža za varstvo demokracije, ki je sicer sooblikovala predlog novele zakona. Po njihovi oceni je sedanja ureditev nadzora nad finančnim poslovanjem RTVS neustrezna, saj člane nadzornega sveta imenuje vladajoča politika, poleg tega zanje zakon ne zahteva izkušenj na finančnem področju. Poudarili so, da v noveli zakona predlagani nadzor poslovanja zadeva tudi nadzor nad zakonitostjo poslovanja.

Šušteršič je v odzivu na ugotovitve Razkrinkavanja.si pojasnil, da novi zakon finančni nadzor ukinja, ker ga poverja članom sveta RTVS, od katerih ne zahteva ustreznih kompetenc. Finančnemu odboru pa novela zakona med drugim jemlje pristojnosti za samostojno odločanje v postopku nadzora.

Opozoril je, da pristojnost računskega sodišča za nadzor poslovanja RTVS ni novost, saj sodišče to pristojnost že ima. Sicer pa zgolj nadzor računskega sodišča ne pomeni učinkovitega nadzora, kajti to se samostojno odloča, katere revizije bo izvedlo, njegove revizije pa nimajo neposrednih pravnih posledic. »Zato občasne revizije računskega sodišča nikakor ne morejo nadomestiti rednega nadzora s strani nadzornega sveta, ki ga novi zakon ukinja.«

Toda veljavni zakon ne določa, da morajo imeti člani nadzornega sveta posebne kompetence, medtem ko novela zakona določa, da bodo v finančni odbor, ki bo poročal svetu RTVS, imenovani člani z vsaj desetimi leti delovnih izkušenj na področju financ in potrdilom o usposobljenosti za članstvo v nadzornem svetu. Prav tako bo finančni odbor svetu v potrditev predlagal imenovanje pooblaščenega revizorja v skladu z zakonom o revidiranju.

Odgovorni urednik portala Siol Mihael Šuštaršič je v odzivu na ugotovitve Razkrinkavanja.si pojasnil, da je avtor v kolumni predstavljal osebna stališča, v katere kot urednik ni posegal, saj gre za kolumno. Nekatere trditve je resda predstavil, kot da so dejstva, in bi jih morda moral dodatno utemeljiti, a je avtor o teh trditvah prepričan, je dodal.

Opozoril je na odziv Pravne mreže za varstvo demokracije na Šušteršičevo kolumno, ki so ga objavili tudi na Siolu. Po urednikovi oceni so se bralci tako lahko seznanili z različnimi relevantnimi stališči ter se odločili o kredibilnosti enih in drugih.

 

SKLEP

Portal Siol je 18. novembra objavil kolumno, v kateri je ekonomist in nekdanji finančni minister Janez Šušteršič trdil, da novela zakona o RTVS ukinja nadzor nad finančnim poslovanjem javnega zavoda. V besedilu je trdil, da je za nadzor nad financami RTVS doslej skrbel nadzorni svet, po novem zakonu pa pristojnosti za nadzor nad zakonitostjo poslovanja zavoda ne bo imel nihče.

Novela zakona o RTVS nadzorni svet nadomešča s finančnim odborom, njegove dosedanje pristojnosti pa bi se razdelile med finančni odbor in svet RTVS, ki bi nadomestil dosedanji programski svet. 

Pristojnost nadzora nad poslovanjem bi se po noveli prenesla na svet RTVS, poleg tega bi svet na predlog finančnega odbora imenoval tudi pooblaščenega revizorja, česar v veljavnem zakonu ni. Za revidiranje poslovanja javnega servisa ter aktov o preteklem in načrtovanem poslovanju pa bi bilo kot doslej pristojno računsko sodišče, kar novela še izrecno določa.

Trditev, da novela zakona o RTVS ukinja nadzor nad finančnim poslovanjem javnega zavoda, ne drži. 

 

Ne drži

Objava, o kateri smo na podlagi neodvisne preverbe dejstev ugotovili, da ni resnična. Oznako uporabljamo pri preverjanju izjav in krajših trditev, ki se pojavljajo na družbenih omrežjih in v javnem prostoru, ter za pregled uresničevanja obljub politikov in drugih javnih osebnosti.

Vsi tipi razkrinkanih informacij


 

Projekt delno financira Ameriško veleposlaništvo v Ljubljani. Mnenja, ugotovitve, sklepi ali napotki, izraženi v tem prispevku, so avtorjevi in ne izražajo nujno stališča ministrstva za zunanje zadeve.