Primerjava porabe goriva pri boeingu 747 in avtomobilu neverodostojna

Avtorica: Nina Rozman

 

TRDITEV

»Boeing 747 porabi 10.800 litrov goriva na uro in 259.200 litrov v 24 urah. Če predpostavimo, da avto s porabo 7 litrov na 100 kilometrov v povprečju prevozi 15 tisoč kilometrov na leto, bo njegova letna poraba goriva 1050 litrov. To pomeni, da potniško letalo v 24-urnem letu porabi enako goriva kot 247 avtomobilov na leto.«


OCENA


IZVIRNA OBJAVA

facebook


 

Prek ljubljanskega letališča je februarja letos potovalo 86.200 potnikov, kar je za tretjino več kot v enakem obdobju lani. Foto: Xinhua/STA

Uporabnik facebooka je 15. aprila trdil, da »boeing 747 porabi 10.800 litrov goriva na uro in 259.200 litrov v 24 urah. Če predpostavimo, da avto s porabo 7 litrov na 100 kilometrov v povprečju prevozi 15 tisoč kilometrov na leto, bo njegova letna poraba goriva 1050 litrov«.

Strnil je, da »to pomeni, da potniško letalo v 24-urnem letu porabi enako goriva kot 247 avtomobilov na leto«. Pri tem je namigoval na nesmiselnost zelenega prehoda, katerega zagovorniki se med drugim zavzemajo za zmanjšanje izpustov toplogrednih plinov. Objavo je do konca redakcije delilo 2300 uporabnikov facebooka.

Dr. Igor Petrović, vodja laboratorija za aeronavtiko Aerol na ljubljanski fakulteti za strojništvo, je za Razkrinkavanje.si pojasnil, da obstaja več različic boeinga 747, ki uporabljajo različne motorje. V potniškem prometu sta ta čas v uporabi modela B747-400 in B747-8.

Za izračun porabe goriva na uro so v laboratoriju izbrali starejšo različico letala B747-400 z manj učinkovitimi motorji. Letalo za polet od Varšave do Toronta po tem izračunu v povprečju porabi 11.100 litrov goriva na uro oziroma 266.400 litrov v 24 urah, če bi imelo vmesne postanke.

Petrović je opozoril, da je poraba goriva »zelo odvisna od dejavnikov, kot so hitrost križarjenja letala, višina leta, temperatura zraka, veter ter število potnikov in tovora«. Na porabo goriva vpliva tudi režim letenja, pri čemer je največja od vzleta do vzpona na ustrezno nadmorsko višino.

Dodal je, da se pri letalu poraba goriva na uro povečuje z večjo hitrostjo letenja in večjim številom potnikov, zato ni neposredno primerljiva s porabo goriva v avtomobilu. Pojasnil je, da bi bilo bolj smiselno primerjati porabo goriva na potnika na 100 kilometrov.

To so potrdili tudi na avto-moto zvezi Slovenije, kjer so ocenili, da je primerjava porabe goriva pri avtomobilu in letalu »nesmiselna«. Če že, bi bilo smiselno primerjati, koliko goriva je potrebnega za prevoz enega potnika na določeni razdalji.

»Letalo B747-400 običajno sprejme 425 potnikov, nekatere različice pa tudi 660. Ob predpostavki o 80-odstotni zasedenosti letala bi bila poraba goriva približno štiri litre na potnika na 100 kilometrov,« je pojasnil Petrović.

Avtomobil bi ob predpostavki, da porabi 7 litrov goriva na 100 kilometrov, kot je trdil avtor, in ob povprečni zasedenosti avtomobila, ki je po podatkih statističnega urada leta 2021 znašala 1,49 potnika na vozilo, za enako razdaljo porabil 4,6 litra goriva na potnika.

Kot je pojasnil Petrović, je verodostojnost trditve, da potniško letalo v enem dnevu porabi toliko goriva kot 247 avtomobilov na leto, odvisna od kilometrov, ki jih avtomobili prevozijo v enem letu. Ob upoštevanju izhodišč, ki jih je podal avtor trditve, predpostavke, da letalo leti 24 ur, in njegove ocene porabe goriva na uro, bi letalo porabilo 267.300 litrov goriva. 

»Glede na te predpostavke bi lahko rekli, da je to enakovredno porabi 254 avtomobilov, a v praksi tako dolgih poletov brez postankov ni,« je poudaril. 

Promet vir skoraj polovice izpustov

Petrović je še pojasnil, da pri zgorevanju goriva avtomobila in letala nastajajo podobna onesnažila (ogljikovodiki, ogljikov monoksid, dušikovi oksidi in prašni delci PM), vendar so ta pri letalu »zelo odvisna od njegove vrste in tipa, motorja, dolžine poleta, vremena in drugih dejavnikov, zato jih je treba izračunati za vsak primer posebej, saj lahko pride do bistvenih odstopanj«. Pri izpustih sicer nastajajo še druga onesnažila in produkti popolnega gorenja.

Po podatkih zadnjega Podnebnega ogledala, v katerem je center za energetsko učinkovitost na inštitutu Jožefa Stefana predstavil stanje izpustov toplogrednih plinov, je bil promet leta 2020 vir 47 odstotkov vseh izpustov v Sloveniji. Prevladujoči del je predstavljal cestni promet, in sicer 99,5 odstotka.

Kot so junija 2022 pojasnili v evropskem parlamentu, sta takrat letalski in ladijski promet povzročila približno osem odstotkov izpustov toplogrednih plinov v Evropski uniji, delež izpustov iz letalskega in ladijskega prometa pa je naraščal.

Po raziskavi okoljevarstvene skupine Transport & Environment je bilo z evropskih letališč lani opravljenih več kot 6,7 milijona poletov, pri čemer so imela letala za skupno 164,85 milijona ton izpustov ogljikovega dioksida, kar je enakovredno letnim izpustom 80 milijonov avtomobilov. Izpusti so se glede na leto 2022 povečali za 13,2 odstotka.

Oktobra lani je evropski parlament sprejel uredbo o trajnostnem zračnem prometu, po kateri bodo dobavitelji letalskega goriva morali v obdobju od leta 2025 do 2050 zagotoviti postopno povečanje deleža trajnostnih goriv in znižanje deleža sintetičnih goriv. Uredba je del zakonodajnega paketa, s katerim želi EU do leta 2030 znižati neto izpuste toplogrednih plinov za vsaj 55 odstotkov glede na leto 1990.

Uporabnika facebooka smo seznanili z našimi ugotovitvami. Njegov odziv bomo objavili, ko ga prejmemo.

 

S K L E P

Uporabnik facebooka je 15. aprila trdil, da »boeing 747 porabi 10.800 litrov goriva na uro in 259.200 litrov v 24 urah. Če predpostavimo, da avto s porabo 7 litrov na 100 kilometrov v povprečju prevozi 15 tisoč kilometrov na leto, bo njegova letna poraba goriva 1050 litrov«. Strnil je, da »to pomeni, da potniško letalo v 24-urnem letu porabi enako goriva kot 247 avtomobilov na leto«.

Na avto-moto zvezi Slovenije so ocenili, da taka primerjava ni smiselna, smiselno bi bilo primerjati le porabo goriva na potnika na določeni razdalji.

Igor Petrović, višji predavatelj na ljubljanski fakulteti za strojništvo in član fakultetnega laboratorija za aeronavtiko, je za Razkrinkavanje.si pojasnil, da sta ta čas v potniškem prometu v uporabi modela boeinga B747-400 in B747-8.

Med 24-urnim poletom bi letalo po izračunih laboratorija porabilo 267.300 litrov goriva, a v praksi tako dolgih poletov brez postankov ni, zato primerjava ni ustrezna. Podatka sta neprimerljiva tudi zaradi različnega števila prepeljanih potnikov z letalom oziroma avtomobilom.

Petrović je pojasnil, da je poraba goriva pri letalu odvisna od več dejavnikov in je ni primerno neposredno primerjati s porabo goriva pri avtomobilu. Bolj smiselno bi bilo primerjati porabo goriva na potnika na 100 kilometrov.

Ob predpostavki, da letalo B747-400 običajno sprejme od 425 do 660 potnikov, bi poraba goriva ob 80-odstotni zasedenosti znašala približno štiri litre na potnika na 100 kilometrov, so izračunali v laboratoriju. 

Če avtomobil za 100-kilometrsko pot porabi 7 litrov goriva, povprečna zasedenost avtomobila pa je po zadnjih podatkih statističnega urada 1,49 potnika na vozilo, bi avtomobil na tej razdalji porabil 4,6 litra goriva na potnika.

Trditev, da »boeing 747 porabi 10.800 litrov goriva na uro in 259.200 litrov v 24 urah«, avtomobil pa v povprečju 1050 litrov goriva na leto, kar »pomeni, da potniško letalo v 24-urnem letu porabi enako goriva kot 247 avtomobilov na leto«, je neutemeljena.

 

Neutemeljeno

Objava, v kateri argumentacija, ki je avtorja pripeljala do določenega sklepa, ni podprta z dovolj podatki, informacijami ali dejstvi, oziroma so argumenti, ki jih avtor navaja, neverodostojni ali izvirajo iz nepreverljivih virov. Lahko gre tudi za sklepanje »čez palec«.

Vsi tipi razkrinkanih informacij


Vsebina je del projekta Adria Digital Media Observatory (ADMO).