Slušni aparat iz spornega oglasa ne more nadomestiti zdravnika

Avtorica: Nina Rozman

 

TRDITEV

»Predstavljamo slušni ojačevalnik PureSound Pulse, edini na trgu z novo zvočno tehnologijo, ki se prilagaja okolju in stopnji izgube sluha.«


OCENA


IZVIRNA OBJAVA

Slovenske novice


 

Po oceni svetovne zdravstvene organizacije bo do leta 2050 za onesposabljajočo izgubo sluha po svetu trpelo več kot 700 milijonov ljudi. Foto: Mark Paton/Unsplash

»Predstavljamo slušni ojačevalnik PureSound Pulse, edini na trgu z novo zvočno tehnologijo, ki se prilagaja okolju in stopnji izgube sluha,« se je glasil oglas poljskega podjetja TWT Group, ki so ga 29. junija v tiskani izdaji objavile Slovenske novice.

Oglasno sporočilo so utemeljili s podatkom, da slušni ojačevalnik s pomočjo nanoprocesorja, ki s posebnim algoritmom lovi zvoke v vseh okoljih, pomembne zvoke takoj okrepi do 147 odstotkov, nezaželene pa zaduši. Hitro in trajno naj bi obnovil tudi slišnost človeškega govora ter omogočil poslušanje celotnega razpona zvočnih frekvenc.

Saba Battelino, specialistka otorinolaringologinje ter vodja avdiovestibulološkega centra na kliniki za otorinolaringologijo in cervikofacialno kirurgijo UKC Ljubljana, je za Razkrinkavanje.si potrdila, da so »podobne oglase že večkrat komentirali kot zavajajoče in celo škodljive za slaboslišne osebe«.

V prizadevanja za izločanje zavajajočih in za zdravje škodljivih oglasov so pristojni specialisti po njenih besedah že vključili tudi zdravstveni in tržni inšpektorat, ki sta vedno sklenila, da za naročnika oglasa, ki ni registriran v Sloveniji, tukajšnji pravni predpisi ne veljajo.

Otorinolaringologinja je pojasnila, da lahko takšni oglasi ljudi s slabim sluhom zavedejo v nakup oglaševanega pripomočka, namesto da bi obiskali zdravnika. Z nakupom pripomočka pa lahko spregledamo nevarno bolezen, katere prvi znak je slab sluh.

»Izguba sluha je simptom, zaradi katerega je potreben posvet in pregled pri zdravniku. Otorinolaringolog slaboslišni osebi slušni pripomoček lahko predpiše le, če ugotovi, da potrebuje zdravljenje.« Nato se lahko oglasi pri pooblaščenih izdajateljih slušnih pripomočkov, ki ji na podlagi zdravniškega izvida in krivulje izgube sluha prilagodijo in izdajo pripomoček.

Na javni agenciji za zdravila in medicinske pripomočke (JAZMP) so za Razkrinkavanje.si potrdili, da so v povezavi z oglaševanjem omenjenega »slušnega ojačevalnika« uvedli izredni inšpekcijski nadzor. Dodali so, da ugotavljajo dejstva in okoliščine, na podlagi katerih bodo ukrepali skladno s pristojnostmi in veljavno zakonodajo s področja medicinskih pripomočkov.

Kot so pojasnili, se regulatorni status medicinskega pripomočka ureja v državi članici EU, v kateri ima proizvajalec oziroma njegov pooblaščeni predstavnik sedež. Družba TWT Group sedeža poslovanja nima v Sloveniji, zato ni vpisana v tukajšnji register poslovnih subjektov, so dodali.

Na zavodu za zdravstveno zavarovanje (ZZZS) so za Razkrinkavanje.si pojasnili, da družba TWT Group »ni njihov pogodbeni partner za dobavo medicinskih pripomočkov« in da z njo »ZZZS na noben način ne posluje oziroma ni nikoli posloval«.

Omenjena družba ima po podatkih poljskega sodnega registra sedež v Varšavi, registrirana pa je bila 16. januarja lani. Po dostopnih podatkih se ukvarja z oglaševanjem, trgovsko in poštno dejavnostjo ter podjetniškim svetovanjem in drugimi nerazvrščenimi podpornimi poslovnimi dejavnostmi. 

Po evropski uredbi o medicinskih pripomočkih je podjetjem v oglasih prepovedano pripomočku pripisovati funkcije in lastnosti, ki bi dajale lažen vtis glede zdravljenja, diagnoze, funkcij ali lastnosti, ki jih izdelek nima. 

Podjetje za dobavo slušnih aparatov, ki je po podatkih JAZMP registrirani dobavitelj medicinskih pripomočkov, je oglas označilo za prevaro. Opozorili so, da takšni ojačevalci zvoka lahko poškodujejo sluh, ker niso prilagojeni specifičnim slušnim potrebam. Prav tako uporabniki ob nakupu ne prejmejo garancije, servisne podpore, niti jasnih navodil za uporabo, zato brez obiska specialista in ustrezne diagnoze tvegajo poslabšanje svojega stanja.

Oglaševanje zdravil in medicinskih pripomočkov mora po kodeksu slovenske oglaševalske zbornice spodbujati njihovo smotrno uporabo ter izdelke predstaviti objektivno, brez pretiravanja o njihovih lastnostih. Na zbornici so pojasnili, da konkretnega primera oglaševanja še ne morejo komentirati, saj je bil pred oglaševalskim razsodiščem zoper njega sprožen postopek pritožbe.

Na oddelku za korporativno komuniciranje medijske hiše Delo, ki izdaja Slovenske novice, so za Razkrinkavanje.si pojasnili, da so oglas za slušni ojačevalnik PureSound Pulse v tem mediju objavili samo enkrat. »Po prejemu in pred objavo oglasa smo naročnika opozorili, da je v skladu s slovensko zakonodajo kot oglaševalec odgovoren za resničnost in točnost oglaševalskih trditev.«

Poudarili so, da so nekaj navedb v oglasu, neskladnih z zakonom o medicinskih pripomočkih, označili za problematične in naročniku predlagali, da jih črta. »Ker je vztrajal, da so vse izpostavljene navedbe resnične in držijo ter da za vse oglaševane vsebine prevzema odgovornost, kar nam je tudi pisno potrdil, smo oglas objavili,« so pojasnili.

Dodali so, da so v primeru omenjenega oglasa kot medij izkazali vso dolžno skrbnost, ki se od njih zahteva po zakonu. »Glede na izpostavljenost problematike oglasa pa se je vodstvo medijske hiše Delo odločilo, da tega oglasa v naših medijih ne bomo več objavljali.«

 

SKLEP

»Predstavljamo slušni ojačevalnik PureSound Pulse, edini na trgu z novo zvočno tehnologijo, ki se prilagaja okolju in stopnji izgube sluha,« se je glasil oglas poljskega podjetja TWT Group, ki so ga 29. junija v tiskani izdaji objavile Slovenske novice.

Oglasno sporočilo trdi, da slušni ojačevalnik s pomočjo nanoprocesorja z algoritmom v vseh okoljih pomembne zvoke krepi za 147 odstotkov, nezaželene pa zaduši. Prav tako naj bi hitro in trajno obnovil slišnost človeškega govora ter omogočal poslušanje celotnega zvočnega spektra.

Otorinolaringologinja Saba Battelino z UKC Ljubljana je potrdila, da so »podobne oglase že večkrat komentirali kot zavajajoče in celo škodljive«. Kot je pojasnila, simptom izgube sluha zahteva posvet z zdravnikom. Ta osebi slušni pripomoček predpiše, če presodi, da ga potrebuje. Na podlagi izvida in krivulje izgube sluha ji ga nato prilagodijo in izdajo pooblaščeni izdajatelji.

Na javni agenciji za zdravila in medicinske pripomočke (JAZMP) so potrdili, da so na podlagi prijave, povezane z oglaševanjem omenjenega pripomočka, uvedli izredni inšpekcijski nadzor, a ugotavljanje dejstev in okoliščin, na podlagi katerih bodo ukrepali, »še poteka«.

Na zavodu za zdravstveno zavarovanje (ZZZS) so pojasnili, da družba TWT Group ni njihov pogodbeni partner za dobavo medicinskih pripomočkov in da z njo ne poslujejo oziroma niso nikoli poslovali.

Podjetje za dobavo slušnih aparatov, ki je po podatkih JAZMP registrirani dobavitelj medicinskih pripomočkov, je oglas označilo za prevaro.

Trditev, da je »slušni ojačevalnik PureSound Pulse edini na trgu z novo zvočno tehnologijo, ki se prilagaja okolju in stopnji izgube sluha«, ne drži, saj so zgolj zdravstveni pripomočki, ki so predpisani na podlagi zdravniškega izvida, prilagojeni potrebam posameznega pacienta.


Dopolnitev, 23. 7. 2024:

Otorinolaringologinja Saba Battelino z UKC Ljubljana je po objavi članka dodatno pojasnila, da oglaševani pripomoček ne more biti edini na trgu, ki se prilagaja specifičnim slušnim potrebam posameznika, saj strokovno usposobljena oseba vsak slušni pripomoček »računalniško prilagodi« izgubi sluha posameznega uporabnika. Poudarila je, da se večina takšnih pripomočkov višjega cenovnega razreda prilagaja stanju okolja, »noben pa se sam ne prilagaja stanju izgube sluha uporabnika«. Če slušni aparat nastavimo, deluje kot večina slušnih pripomočkov, predpisanih na podlagi izvida.

 

Ne drži
Objava, o kateri smo na podlagi neodvisne preverbe dejstev ugotovili, da ni resnična. Oznako uporabljamo pri preverjanju izjav in krajših trditev, ki se pojavljajo na družbenih omrežjih in v javnem prostoru, ter za pregled uresničevanja obljub politikov in drugih javnih osebnosti.

Vsi tipi razkrinkanih informacij