Število nesreč z električnimi skiroji narašča
Avtorica: Zala Čas
Na portalu Gorenjski utrip so 30. junija objavili prispevek, ki so ga naslovili »Vse več nesreč s skiroji«. V njem so poročali o treh prometnih nesrečah na Gorenjskem. V dveh od teh sta bila udeležena uporabnika električnega skiroja, ki sta po poročanju portala dan prej povzročila nesrečo.
Portal Gorenjski utrip smo vprašali, na podlagi katerih podatkov so poročali, da je nesreč z električnimi skiroji »vse več«, saj v tekstu trditve niso podkrepili, vendar nam niso odgovorili.
Na generalni policijski upravi so za Razkrinkavanje.si pojasnili, da podatke o prometnih nesrečah, v katerih so udeleženi uporabniki električnih skirojev, zbirajo od leta 2019. Pred tem so bili električni skiroji namreč redkeje v uporabi in ta »problematika ni bila tako izrazita«. Leta 2019 je bilo po podatkih policije v prometnih nesrečah udeleženih devet uporabnikov električnih skirojev, lani pa 51. Letos do 4. julija je bilo v nesrečah udeleženih 22 uporabnikov električnih skirojev. V enakem obdobju lani se jih je po podatkih policije ponesrečilo 18.
Po podatkih policije so bili uporabniki električnih skirojev lani in letos povzročitelji v več kot polovici primerov tovrstnih nesreč. Najpogostejša vzroka sta bila neupoštevanje pravil o prednosti in nepravilni premik z lahkim motornim vozilom.
Na agenciji za varnost prometa so za Razkrinkavanje.si opozorili, da so električni skiroji skoraj neslišni, zato jih drugi udeleženci v prometu težje zaznajo, prav tako ne pričakujejo, da so skiroji zelo hitri, zato se lahko neustrezno ali prepozno odzovejo.
Ljubljanski klinični center smo prosili za podatke o poškodbah uporabnikov električnih skirojev, vendar teh ne zbirajo ločeno od podatkov o skupnem številu poškodb uporabnikov skirojev. Leta 2019 so v kliničnem centru zaradi padca s skirojem obravnavali 390 ljudi, lani 478, letos do 25. maja pa 177.
Izmed štirih podjetij, ki v Sloveniji prodajajo električne skiroje in smo jih kontaktirali, so na naše vprašanje o številu prodanih kosov po letih odgovorili le v podjetju Eko drive, kjer jih imajo v ponudbi od leta 2019. Takrat so jih prodali 20, lani 295, letos pa predvidevajo, da jih bodo prodali 600.
Od leta 2017 v pripravi nova zakonska ureditev
Električni skiroji po trenutni zakonodaji sodijo v skupino posebnih prevoznih sredstev, ki omogočajo gibanje, hitrejše od hoje pešca. Zakon o pravilih cestnega prometa uporabnikom posebnih prevoznih sredstev narekuje, da ne smejo ovirati ali ogrožati pešcev in kolesarjev. Način in hitrost gibanja morajo prilagoditi razmeram v prometu, pri čemer ne smejo biti hitrejši od hoje pešcev.
Na ministrstvu za infrastrukturo je sicer že od leta 2017 v pripravi predlog novele zakona o pravilih cestnega prometa, ki predvideva bolj podrobno ureditev področja uporabe električnih skirojev. Novela zakona je 9. julija v okviru 24. redne seje državnega zbora prestala drugo obravnavo, a o njej poslanci še niso odločali.
Če bo novela sprejeta, bodo skiroje smeli voziti le starejši od 14 let. Mladoletniki bodo morali med vožnjo obvezno nositi kolesarsko čelado.
Sicer pa bodo uporabniki električnih skirojev lahko vozili samo po kolesarskem pasu, kolesarski stezi ali poti. Če teh ni, bo dovoljena vožnja ob desnem robu smernega vozišča ceste v naselju, kjer velja omejitev hitrosti 50 km/h.
SKLEP
Na portalu Gorenjski utrip so 30. junija poročali o treh prometnih nesrečah na Gorenjskem. V dveh sta bila udeležena uporabnika električnega skiroja, na portalu pa so v naslovu prispevka zapisali, da je »vse več nesreč s skiroji«.
V besedilu prispevka niso pojasnili, na kaj se trditev v naslovu navezuje. Prav tako niso odgovorili na naše vprašanje o tem.
Na generalni policijski upravi so za Razkrinkavanje.si pojasnili, da je bilo leta 2019 v prometnih nesrečah udeleženih devet uporabnikov električnega skiroja, lani 51, letos pa se jih je do 4. julija ponesrečilo 22. V enakem obdobju lani se je ponesrečilo 18 uporabnikov električnih skirojev.
V primerjavi z enakim obdobjem lani so bili letos do 4. julija v prometnih nesrečah sicer udeleženi štirje uporabniki električnih skirojev več, toda lani je bilo takih nesreč več kot predlanskim. Trditev portala, da je nesreč s skiroji vse več, drži.
Drži
Objava, ki drži. To oceno uporabljamo tudi pri preverjanju izjav in krajših trditev, ki se pojavljajo na družbenih omrežjih in v javnem prostoru, ter za pregled uresničevanja obljub politikov in drugih javnih osebnosti.