»V danem trenutku« v zraku ni bilo pet tisoč zasebnih letal

Avtorica: Katja Turšič

 

TRDITEV

»V danem trenutku je v zraku pet tisoč privatnih letal, pa govorimo o zelenem prehodu.«


OCENA



 
 

Po ugotovitvah poročila evropske nevladne organizacije Transport & Environment iz leta 2021 zasebna letala povzročijo desetkrat več izpustov CO2 na potnika kot komercialna potniška letala. Foto: Anže Malovrh/STA

Tjaša Zorc Rupnik, kandidatka stranke Nič od tega za evropsko poslanko, je 22. maja na soočenju neparlamentarnih strank v oddaji Studio ob 17.00 na 1. programu Radia Slovenija na novinarjevo vprašanje o ustreznosti protokolov nadzora hrane odvrnila, da je v danem trenutku v zraku pet tisoč zasebnih letal, pri tem pa se govori o zelenem prehodu.

Trditev je podala ob 17.25, zato smo za »dani trenutek« izbrali uro 17.30.

Upravljavci sledilnika letov flightradar24, ki prikazuje stanje zračnega prometa v resničnem času, so za Razkrinkavanje.si pojasnili, da je bilo 22. maja ob 17.30 po srednjeevropskem času v evropskem zračnem prostoru 527 letal splošnega letalstva in 298 zasebnih letal (»business jets«). V celotnem zračnem prostoru je bilo 5781 prvih in 1583 drugih.

Po metodologiji flightradarja24 so splošna zračna plovila nekomercialna letala, ki so običajno zasebna, denimo manjša letala znamk cessna, beech in mooney. Ta sprejmejo od enega do šest potnikov, uporabljajo pa se za reševanje, zračne raziskave, usposabljanje pilotov in kalibracijo instrumentov za merjenje parametrov, kot sta zračna hitrost in višina. 

Flightradar24 letala »business jets« opredeljuje kot večja zasebna letala znamk, kot so gulfstream, bombardier in pilatus.

Po ugotovitvah študije, leta 2021 objavljene v recenzirani znanstveni reviji Atmospheric Environment, je bil v zadnjih dveh desetletjih povprečni delež izpustov ogljikovega dioksida (CO2) zaradi letalstva v skupnih izpustih CO2, ki jih povzroča človekovo delovanje, 2,1-odstoten.

Po podatkih študije, leta 2020 objavljene v recenzirani znanstveni reviji Global Environmental Change, je bilo zasebno letalstvo leta 2018 odgovorno za štiri odstotke izpustov ogljikovega dioksida v zraku.

Med izpusti zasebnih letal, ki imajo malo potnikov, in komercialnimi leti z več sto potniki je sicer precejšnje neravnovesje. Poročilo evropske nevladne organizacije Transport & Environment iz leta 2021 kaže, da zasebno letalstvo pri onesnaževanju z ogljikovim dioksidom prispeva desetkrat več izpustov na potnika kot komercialna potniška letala. 

Zorc Rupnikovo smo seznanili z našimi ugotovitvami. Njen odziv bomo objavili, ko ga prejmemo. 

 

SKLEP

Tjaša Zorc Rupnik, kandidatka stranke Nič od tega za evropsko poslanko, je 22. maja na soočenju neparlamentarnih strank v oddaji Studio ob 17.00 na Radiu Slovenija v odgovoru na novinarjevo vprašanje o ustreznosti protokolov nadzora hrane trdila, da je v danem trenutku v zraku pet tisoč zasebnih letal, pri čemer se govori o zelenem prehodu.

Trditev je podala ob 17.25, zato smo preverili podatke ob 17.30. 

Upravljavci sledilnika letov flightradar24 so za Razkrinkavanje.si pojasnili, da je bilo 22. maja ob 17.30 po srednjeevropskem času v evropskem zračnem prostoru 527 nekomercialnih in 298 zasebnih letal (»business jets«). V celotnem zračnem prostoru je bilo splošnih zračnih plovil tedaj 5781, zasebnih letal pa 1583.

Trditev, da je bilo v sredo, 22. maja, ob 17.30 po srednjeevropskem času v zraku pet tisoč zasebnih letal, ne drži.

 

Ne drži
Objava, o kateri smo na podlagi neodvisne preverbe dejstev ugotovili, da ni resnična. Oznako uporabljamo za trditve, pri katerih ni mogoče zanesljivo dokazati, da je avtor napačne informacije širil načrtno, je pa očitno, da ni šlo za nenamerno napako.

Vsi tipi razkrinkanih informacij


EUformatorka

Posebna rubrika projekta Razkrinkavanje.si, ki se osredotoča na evropske teme. Prizadevanja za izkoreninjenje lažnih informacij in zavajajočih ali neutemeljenih navedb o zadevah EU vplivajo tudi na ustreznejšo obveščenost slovenskih državljanov.


Dopolnitev, 17. 6. 2024

Po prejemu komentarjev nekaterih bralcev o primernosti ocene trditve Tjaše Zorc Rupnik smo se za dodatna pojasnila obrnili na agencijo za civilno letalstvo (CAA). Direktor agencije Miha Schnabl je za Razkrinkavanje.si pojasnil, da CAA nima podatkov o številu letal v evropskem ali svetovnem zračnem prostoru. »Imamo pavšalen podatek o številu izrednih poletov v Evropski uniji leta 2022, teh je bilo okoli 600 tisoč.«

Kot je še pojasnil Schnabl, so izredni poleti komercialne narave, saj nimajo rednega voznega reda, vključujejo pa čarterske, taksi in radarske polete ter druge posebne storitve, izvedene po potrebi. Po metodologiji CAA so zasebni leti tisti, ki jih izvajajo zasebni lastniki ali uporabniki letal za osebno uporabo. Ti niso namenjeni komercialnemu prevozu potnikov ali tovora za plačilo.


Vsebina je del projekta Adria Digital Media Observatory (ADMO).