Podjetju, ki se ukvarja z ustanavljanjem podjetij, 1,8 milijona evrov

Matej Zwitter

– 

Podjetje SLA marketing je od zavoda za blagovne rezerve prejelo za 1,8 milijona evrov naročil zaščitne opreme. Toda do lani sploh ni imelo prihodkov, ukvarjalo se je z ustanavljanjem podjetij. Eno je prodalo moškemu, ki se je pred petimi leti znašel v kriminalistični preiskavi trgovine z ljudmi.

 
SLA marketing je leta 2018 ustvaril le 25 tisoč evrov prihodkov, pred tem pa od ustanovitve leta 2013 sploh ni imel prihodkov od prodaje, kažejo podatki poslovne baze Bisnode. Foto: Bor Slana/STA

SLA marketing je leta 2018 ustvaril le 25 tisoč evrov prihodkov, pred tem pa od ustanovitve leta 2013 sploh ni imel prihodkov od prodaje, kažejo podatki poslovne baze Bisnode. Foto: Bor Slana/STA

 

Zavod za blagovne rezerve je do minulega torka oddal že za 129,3 milijona evrov nujnih javnih naročil za nabavo zaščitnih sredstev, namenjenih obvladovanju epidemije covida-19, kažejo posodobljeni podatki, ki jih je zavod objavil na svojem spletnem mestu.

Od zadnje osvežitve seznama, 12. aprila, je zavod sklenil pogodbe s tremi novimi dobavitelji. Pri Pošti Slovenije so naročili za pol milijona evrov logističnih storitev, znana spletna trgovina Mimovrste.com je dobavila 19.500 zaščitnih mask KN95 za slabih 79 tisoč evrov, podjetje SLA marketing, d. o. o., iz Janežovcev pa mora do konca aprila dostaviti dva milijona kirurških mask v vrednosti 1,8 milijona evrov. 

SLA marketing je leta 2018 ustvaril le 25 tisoč evrov prihodkov, pred tem pa od ustanovitve leta 2013 sploh ni imel prihodkov od prodaje, kažejo podatki poslovne baze Bisnode. Podjetje, ki ga vodi Saša Čeh iz okolice Ptuja, nima spletnega mesta in se po Oštru dostopnih informacijah do zdaj ni ukvarjalo z dobavo medicinske opreme.

Kako ocenjujejo varnostno tveganje dobaviteljev z lastniško strukturo, ki se konča v davčnih oazah, na ministrstvu za obrambo niso želeli komentirati.

Podjetje prodali, dve leti pozneje sum trgovine z ljudmi

Kljub temu da podjetje SLA marketing do predlanskim ni imelo prihodkov, ni povsem mirovalo. Na začetku aprila 2013 je ustanovilo družbo Prvi zazani, d. o. o., Saša Čeh pa je postal njen direktor.

Le tri dni po ustanovitvi je SLA marketing podjetje prodal Damjanu Gutmaherju iz Maribora, ta ga je preimenoval v Črno mambo, d. o. o. Dve leti pozneje se je Gutmaher po poročanju Večera znašel v kriminalistični preiskavi zaradi domnevne trgovine z ljudmi.

Kot je poročal časnik, naj bi bil Gutmaher, lastnik nočnega kluba Črna mamba na Ptuju, član kriminalne združbe, ki naj bi tujke s preslepitvijo pripeljala v Slovenijo, nato pa jih izkoriščala kot barske plesalke in prostitutke. 

Na mariborskem državnem tožilstvu so za Oštro pojasnili, da je preiskavo usmerjalo specializirano državno tožilstvo. Od tam so po objavi članka potrdili, da so proti Gutmaherju in še desetim fizičnim osebam vložili obtožnico zaradi trgovine z ljudmi, omogočanja uživanja prepovedanih drog, proizvodnje in prometa škodljivih zdravil in proizvodnje in prometa prepovedanih drog. Preiskava v delu, ki se nanaša na trgovino z ljudmi, še traja, za preostala kazniva dejanja pa je bil Damjan Gutmaher lani obsojen na dve leti in tri mesece zapora, so pojasnili.

Dodatnih pojasnil o postopku proti Damjanu Gutmaherju še nismo dobili. Odgovor bomo objavili, ko ga bomo prejeli.*

Saša Čeh je za Oštro pojasnil, da se SLA marketing ukvarja tudi z ustanavljanjem podjetij za nadaljnjo prodajo in da so bila zato njegova podjetja v zadnjih 15 letih kratkotrajni lastniki več tovrstnih družb. 

Komu so te družbe prodali, niso preverjali, »saj to ni predmet našega poslovanja in nas ne zanima«, je zapisal v odgovoru. Prav tako meni, da ne more biti odgovoren za dejanja novega lastnika podjetja po prodaji. 

Toda pregled slovenskih poslovnih registrov kaže, da ustanavljanje podjetij za nadaljnjo prodajo ni bila zelo pogosta dejavnost Čehovih podjetij. Od leta 2003 smo našteli le pet podjetij, v katerih je bil Čeh lastnik ali direktor, nato pa jih je prodal in v njih pozneje ni bil nikoli več udeležen. V le dveh od teh je bil ustanovitelj SLA marketing.

Družba Prvi zazani, ki jo je Čeh prodal Damjanu Gutmaherju, se od drugih podjetij, ki so jih prodali Čeh, SLA marketing ali povezane osebe, razlikuje tudi po hitrosti prodaje. Prvi zazani je lastnika zamenjal že po treh dneh, druga pa najmanj pol leta po ustanovitvi. 

Čeh nam na vprašanje, ali je Gutmaherja poznal že pred prodajo podjetja Prvi zazani, ni odgovoril, prav tako ni pojasnil, kako je Gutmaher z njim navezal stik.

Na spletu namreč nismo našli oglasov ali česa podobnega, kar bi kazalo, da je SLA marketing kje oglaševal storitve ustanavljanja podjetij. Prav tako je nenavadno, da Čehovo podjetje Gutmaherju, kot kaže, te storitve ni zaračunalo. Po podatkih poslovne baze Bisnode namreč SLA marketing leta 2013 ni imel nobenih prihodkov.

Damjan Gutmaher se na našo prošnjo za komentar ni odzval. Na ministrstvu za obrambo, ki je pri nabavi zaščitnih sredstev pristojno za varnostno preverjanje dobaviteljev, opravljenih varnostnih preverjanj ne morejo komentirati. Zapisali pa so, da ministrstvo »z navedenimi podatki [o podjetju] ne razpolaga«.

Nejasno lastništvo dobavitelja

Drugo morebitno varnostno tveganje je neznano lastništvo dobavitelja zavoda za blagovne rezerve SLA marketing. Kot so že poročale Finance, je ta v lasti slovaške družbe SM Elcom, s. r. o., katere zastopnika sta Čeh in Damir Rajkovača s Ptuja. Lastništvo te družbe je enakomerno razdeljeno med Rajkovačo in družbo Marc consulting LLC iz ameriške zvezne države Wyoming. 

Wyoming od podjetij ne zahteva razkrivanja lastništva. V slovenskem registru dejanskih lastnikov pa je bil kot dejanski lastnik podjetja SLA marketing do junija lani vpisan Čeh, od takrat je po podatkih Ajpesa le član poslovodstva. Čeh je za Oštro potrdil, da lastniško obvladuje družbo Marc consulting, ki posluje že več kot 15 let.

Čehu sicer poslovanje prek skrivnostnejših jurisdikcij, ki ne zahtevajo razkritja lastništva podjetij, ni tuje. Na ameriškem trgu so navzoči z znamko Power PDR, pod katero tržijo opremo za popravilo avtomobilov po toči, pravi.

Znamka, ki je po podatkih ameriškega patentnega urada v uporabi že od leta 2018, registrirana pa je bila šele na začetku letošnjega aprila, je v lasti podjetja Power PDR international. To ima sedež v ameriški zvezni državi Nevada, ki v registru podjetij prav tako ne razkriva lastnikov.

Pregled starejše Čehove poslovne dejavnosti je še pokazal, da je bil julija 2008 direktor slovenske družbe Maksim gradnje, ta je bila v lasti podjetja Nomis trade LLC, ki je bilo mesec dni prej ustanovljeno v Wyomingu. Prvi direktor Nomis trada je bil Maksim Štajcer z naslovom v davčni oazi Belize. 

Štajcer je med drugim naveden kot dejanski lastnik podjetja Svet najem, ki ga vodi Vlado Petek z Vrhnike. Petek je bil prek drugega podjetja eden izmed akterjev preprodaje zemljišč državne družbe za upravljanje terjatev bank v Logatcu, ki jo preiskuje NPU. 

Poleg tega je Štajcer prek enega od wyominških podjetij poslovno povezan z Damirjem Sudićem. Ta naj bi po poročanju Dnevnika iz leta 2008 obvladoval eno izmed družb, ki jih je agencija za varstvo konkurence tedaj sumila sodelovanja z družbo DZS pri prevzemu Term Čatež.

Kako ocenjujejo varnostno tveganje dobaviteljev z lastniško strukturo, ki se konča v davčnih oazah, na ministrstvu za obrambo niso želeli komentirati.

Saša Čeh je poslovno precej dejaven tudi na Slovaškem. Družba SM Elcom, ki je lastnica slovenskega podjetja SLA marketing, na svojem spletnem mestu navaja, da se ukvarja z montažo in vzdrževanjem notranje opreme ladij za križarjenje. Po podatkih slovaškega poslovnega registra je bil Čeh doslej kot lastnik ali zastopnik udeležen še v desetih drugih slovaških podjetjih. Med njimi je delniška družba R&S Group, a. s., polovična lastnica hiše v bližini Ptuja na naslovu, ki ga Čeh v javnih podatkovnih bazah navaja kot svoj osebni naslov. 

 
 

*

besedilo smo s pojasnilom specializiranega državnega tožilstva posodobili 23. aprila 2020 ob 21:15.


 
 
zvizgac_banner.png