Novembrske dezinformacije v Evropi v luči podnebnih sprememb in ameriških predsedniških volitev

uredništvo Oštra

 _

Evropski observatorij za digitalne medije (EDMO), katerega član je Oštro, je novembra letos največ dezinformacij zaznal v poročanju o poplavah v Španiji. Delež dezinformacij na področju podnebnih sprememb se je novembra v primerjavi z letošnjim septembrom podvojil.

 
 
 

Foto: Adolfo Felix / Unsplash

Štiriintrideset organizacij, ki se ukvarjajo s preverjanjem dejstev in so članice EDMO, je novembra objavilo 1781 člankov. V njih so najpogosteje preverjali dejstva o podnebnih spremembah in ameriških volitvah. Dezinformacijam z obeh področij je bilo namenjenih po 13 odstotkov vseh preverjanj dejstev.

Osrednji dezinformacijski fenomen v novembru so bile poplave na jugu Španije. EDMO ugotavlja, da je to delno prispevalo k zvišanju deleža dezinformacij s področja podnebnih sprememb. V dveh mesecih se je ta skoraj podvojil – septembra je dosegel 7 odstotkov.

Zaradi dezinformacij o poplavah na jugu Španije so se ponovno okrepili zakoreninjeni dvomi o smiselnosti podnebnih ukrepov, ugotavlja EDMO. Najpogostejše so bile lažne objave o vzroku poplav, na primer, da so bile posledica geoinženiringa, visokofrekvenčnega valovanja in uničenja jezov v Valencii, ter o tem, da naj bi evropski parlament preprečil minuto molka za žrtve poplav, da so humanitarne organizacije ovirale dostavo pomoči za žrtve poplav in da španska vlada skriva pravo število žrtev.

V Evropski uniji sta se novembra poleg domnevno umetno ustvarjenih poplav na jugu Španije najbolj razširili dve lažni zgodbi: da namerava Elon Musk kupiti medijsko hišo CNN, kar naj bi ga stalo tri milijarde dolarjev, in da je Kremelj objavil seznam Natove infrastrukture, ki jo namerava Rusija napasti.

V zvezi z ameriškimi predsedniškimi volitvami so se najpogosteje pojavile dezinformacije, v katerih so bili demokrati obtoženi volilne prevare, češ da so poželi uspeh v tistih državah, kjer ni potrebna identifikacija volivcev z osebnim dokumentom. Te dezinformacije je preverilo tudi uredništvo Razkrinkavanja.si in ugotovilo, da ne držijo. Dezinformacije so se pojavljale že med volilno kampanjo, usmerjene pa so bile v škodovanje javni podobi kandidatov, zlasti demokratov.

Delež dezinformacij, ustvarjenih z umetno inteligenco, se je v primerjavi z oktobrom zmanjšal s petih na štiri odstotke. Ena izmed tovrstnih novic je bila lažna fotografija boksarja Mika Tysona, ovitega v palestinsko zastavo.

Novembra se je izrazito zmanjšal delež lažnih novic, povezanih z vojno na Bližnjem vzhodu. V oktobrskem poročilu EDMO so dosegale 13 odstotkov, novembra pa le še tri odstotke.

 
 
NoviceMeta Gantar