S chatbotom Evo do inovativnih novinarskih zgodb

Oštro

_

Paragvajski neodvisni portal El Surti je ustvaril chatbot Evo, računalniški program, ki oponaša človeški pogovor. Novinarjem uporaba tovrstne umetne inteligence omogoča pripovedovanje zgodb na nove načine.

 
 

»Živijo, sem Eva! Že skoraj deset mesecev sem zaprta tu. Obtožena sem mednarodnega organiziranega kriminala, a se ne počutim kot kriminalka, ampak kot žrtev.«

Tako se začne pogovor z Evo, chatbotom, ki so ga razvili na paragvajskem neodvisnem portalu El Surti, poroča LatAm Journalism Review (LJR).

Ime chatbota je sicer izmišljeno, toda za vsako njegovo besedo stoji zgodba resnične osebe. »Eva« ni le računalniški program, ampak 28-letna ženska v zaporu Buen Pastor v Asunciónu, glavnem mestu Paragvaja. Aretirali so jo zaradi skrivanja več kot dveh kilogramov kokaina v kovčku, ki ga je imela pri sebi.

»Moj odvetnik pravi, da me čaka desetletna zaporna kazen. Povedala sem mu, da take kazni ne morem sprejeti, saj za moj primer ni upravičena,« pripoveduje Eva. »Kar sem naredila, je bil zgolj poskus posla, ki ni bil nikoli dokončan. Zakaj mi bodo sodili, kot da je bil?«

Chatbot Eva lahko poda več kot 118 odgovorov, so ustvarjalci pojasnili za LJR. Uporabnik mu lahko zastavi svoje vprašanje ali pa uporabi vnaprej ponujena vprašanja, ki olajšajo in usmerijo pogovor.

Evina zgodba predstavlja položaj več kot 400 žensk v Paragvaju, ki so jim odvzeli prostost zaradi nezakonite trgovine z mamili. Gre za ženske, ki so bile spričo težkega socialno-ekonomskega položaja prisiljene v tihotapstvo in so zadnji člen v verigi preprodaje mamil. Posledično jih doleti večletna zaporna kazen in ločitev od družine. Nekatere, kot v Evinem primeru, to pahne tudi v depresijo.

 

»Chatbot je priložnost za Evo, da pove svojo zgodbo. Obenem lahko širša javnost zgodbo poskusi razumeti z drugega zornega kota,« je povedala novinarka Juliana Quintana, ki je sodelovala pri projektu.

Cilj projekta je ozaveščati uporabnike in jih spodbujati, da razmišljajo o okoliščinah, ki so ženske privedle do kriminalnih dejanj. Uporabniki lahko zanje predlagajo tudi rešitve, ki ne vključujejo zapornih kazni.

Tovrstna uporaba umetne inteligence za predstavitev novinarskih zgodb ni pogosta. »V javnosti so chatboti znani, a novinarstvo jih, vsaj v taki obliki pripovedovanja resnične zgodbe, doslej še ni uporabljalo,« je za LJR povedal Sebastián Hacher, oblikovalec Eve.

Prednosti chatbotov v medijih 

Pri ustvarjanju Eve je ekipa El Surtija analizirala več ur trajajoče intervjuje in jih razdelila na majhne delčke, da bi omogočila čim bolj tekoč dialog. Zasnovo so nato izboljšali z umetno inteligenco.

»Z umetno inteligenco smo chatbot usposobili za to, da razume vprašanje in nanj ustrezno odgovori,« je dejal Hacher.

 

Chatbot je javnosti dostopen od letošnjega avgusta. Že prvi mesec je bilo več kot deset tisoč interakcij in čas, ki so ga uporabniki preživeli s chatbotom, je presegel njihova pričakovanja. »V primerjavi s časom, ki ga uporabnik porabi za branje članka na naši spletni strani, so se ob chatbotu zadržali bistveno dlje,« je dodal Hacher.

Taki chatboti niso ustvarjeni iz ekonomskih vzgibov, ampak za izboljšanje vsebine in načina podajanja informacij.

Laura Zommer, soustanoviteljica in izvršna direktorica Factchequeada, pobude za boj proti dezinformacijam v Latinski Ameriki, je dejala, da chatboti omogočajo novinarjem razumevanje potreb občinstva.

»Novinarjem lahko uporaba umetne inteligence prinese številne koristi, ne samo finančne. Če ugotovimo pomanjkljivosti v novinarskem poročanju, lahko preprečimo, da bi se klobčič dezinformacij odvijal naprej,« je dejala Zommerjeva.

 

Zaščititi pravo Evo

Projekt je trajal štiri mesece. Razvoj so razdelili na tehnični in vsebinski del, v okviru slednjega pa so intervjuvali žensko, katere zgodba je bila na koncu predstavljena kot Evina.

Quintana je pojasnila, da izjav niso spreminjali, izpustili so le tiste podrobnosti, ki bi lahko razkrile njeno identiteto. »Evin sodni proces še ni zaključen,« je dejala Quintana. »Nočemo, da bi jo razkrili ali prepoznali v zaporu. Ko delamo z ranljivimi skupinami, moramo upoštevati veliko oteževalnih okoliščin, ki so za vir zelo pomembne.«

Chatboti ohranjajo anonimnost vira, uporabnikom pa lahko dajo občutek sproščenosti, ko postavljajo vprašanja. »Ljudi spodbujamo, da postavijo vprašanja, ki jih ne bi bilo prijetno zastaviti v živo,« je dejala Zommerjeva.

Quintana meni, da chatbota Eve ne bi smeli razumeti kot umetno inteligenco, ki opravlja delo novinarja. »Chatbot omogoča zbližanje življenj protagonista in bralcev, ki se jim običajno ne uspe vživeti v tovrstne teme,« je zaključila.