Adidas ob stoletnici ne deli brezplačnih čevljev in majic

Avtorica: Meta Gantar

 

TRDITEV

Adidas podeljuje 3100 brezplačnih čevljev in 1800 brezplačnih majic za praznovanje 100-letnice.


OCENA


IZVIRNA OBJAVA



 
Na SI-Certu so zaznali povečano pošiljanje spam sporočil s povezavo na spletno stran z lažno nagradno igro, kjer žrtve neprostovoljno vključijo v plačljiv SMS-klub. Foto: Unsplash

Na SI-Certu so zaznali povečano pošiljanje spam sporočil s povezavo na spletno stran z lažno nagradno igro, kjer žrtve neprostovoljno vključijo v plačljiv SMS-klub. Foto: Unsplash

»Adidas podeljuje 3100 brezplačnih čevljev in 1800 brezplačnih majic za praznovanje 100-letnice.« Takšno sporočilo so v začetku aprila dobili številni uporabniki aplikacije Viber, ki je namenjena klicanju in pošiljanju sporočil prek spletne povezave. V nadaljevanju sporočila je pošiljatelj navedel povezavo, prek katere lahko »[naslovniki] dobite brezplačne čevlje«.

Eden od uporabnikov, ki je sporočilo prejel, je za Razkrinkavanje.si s posnetki zaslona dokazal, da ga je klik na povezavo preusmeril na anketo s tremi vprašanji: kako ste slišali za to ponudbo, ali menite, da je Adidas najboljši, in ali ga boste priporočili družini in prijateljem.

Po izpolnjeni anketi bi moral uporabnik, če bi želel dobiti »brezplačne čevlje«, povezavo deliti z 20 posamezniki ali petimi skupinami v aplikaciji Viber. Tega ni storil in je sporočilo izbrisal.

Da gre za prevaro, je uporabnik posumil že med izpolnjevanjem ankete. Na začetku ankete je bilo, kot kažejo fotografije spodaj, na voljo 374 brezplačnih škatel z Adidasovimi čevlji, po koncu ankete pa se je število povečalo na 674 škatel. 

 

Posnetki zaslona. Klikni za povečavo.

 

Kaj bi se zgodilo, če bi uporabnik vztrajal v »nagradni igri«, so opisali na facebook strani projekta Varni na internetu, ki deluje v okviru slovenskega centra za posredovanje pri omrežnih incidentih SI-Cert.

Vse, ki so sledili navodilom postopka, je klik na povezavo preusmeril na spletno mesto, kjer je moral uporabnik v zameno za darilni bon za neopredeljeni supermarket poslati SMS z vsebino MUNDO na številko 3322. 

V opozorilu so še zapisali, da je šlo za prevaro, saj uporabniki ne bi dobili niti brezplačnih Adidasovih čevljev niti darilnega bona. Bi pa s poslanim sporočilom samodejno postali člani SMS-kluba, kar bi jih stalo pet evrov na teden, je razvidno iz drobnega tiska na fotografiji zaslona, ki so jo objavili na facebook strani Varni na internetu. Na posnetku še piše, da bi posamezniki v zameno za članstvo v klubu na mobilni telefon vsak teden prejeli dve vsebini, kot so mobilni zvonci in ozadja ter igre v Javi. Če v klubu ne bi več želeli sodelovati, bi morali na 3322 poslati sporočilo Phonemundo STOP mundo za preklic. 

Ponudnik komercialnih SMS-storitev pod krinko 

Kot organizator in ponudnik SMS-storitev je pod fotografijo v nagradni igri navedeno nizozemsko podjetje Republic Response B. V., ki je bilo sodeč po tamkajšnjem poslovnem registru ustanovljeno leta 2010, njegova glavna dejavnost pa so oglaševalske storitve. 

Podjetje organizira tudi naročniške storitve, kot so pošiljanje mobilnih zvonjenj, iger, ozadij zaslona in kvizov znanja (za katere obljubljajo nagrade) naročnikom za Slovenijo, Srbijo, Slovaško, Poljsko, Filipine in Južno Afriko, in sicer prek spletnega mesta Phonemundo. Registrirano je na Nizozemskem, podatki o domeni pa kažejo, da so avtorji Phonemunda.com v zadnjih 16 letih 25-krat spremenili svoj spletni naslov.

»Phonemundo verjetno sodi v kategorijo ponudnikov komercialnih SMS-storitev, kot na primer MundoMe ali Dimoco Europe GmbH,« so pojasnili na SI-Certu. To sta platformi, ki prek mobilnih operaterjev omogočata uporabniška plačila ponudniku za storitve, so dodali.

Podjetje Dimoco Europe GmbH je sicer izvajalec storitev Phonemunda v Sloveniji.

Deset prijav o prevari so na center za posredovanje pri omrežnih incidentih vložili spletni uporabniki, so za Razkrinkavanje.si pojasnili na SI-Certu. Podatkov o tem, da bi ista prevara potekala tudi v drugih državah, nimajo.

Prijave proti podjetju Dimoco 

Za komentar o zlorabi športne znamke Adidas smo prosili tudi njenega zastopnika v Sloveniji, podjetje Prva liga, a odgovora nismo dobili. Objavili ga bomo, ko ga bomo prejeli. 

»S podjetjem Phonemundo se na tržnem inšpektoratu v zadnjih letih nismo srečali,« pa je za Razkrinkavanje.si pojasnila glavna tržna inšpektorica Andrejka Grlić.

Potrošnik se lahko na tržni inšpektorat obrne le v primerih, ko ima podjetje sedež v Sloveniji, če je ta v drugi državi članici EU, pa lahko poišče pomoč na evropskem potrošniškem centru, je dodala Grlićeva. Če gre za prodajalca iz tretje države, bodo pravi naslov tamkajšnje potrošniške organizacije. »Sicer pa morajo za varno rabo interneta uporabniki poskrbeti sami,« je še opozorila. 

 
 

Na evropskem potrošniškem centru (EPC) Slovenija so lani obravnavali štiri pritožbe, povezane s podjetjem Dimoco, letos pa eno. »Noben primer se ni nanašal na prodajo športnih copat Adidas. Prav tako nimamo pritožb zoper Phonemundo,« je dodala Romana Javornik, vodja EPC. 

Javornikova je še pojasnila, da reševanje pritožb v okviru mreže evropskih potrošniških centrov temelji na prostovoljnem sodelovanju potrošnika in ponudnika, in opozorila: »Še posebej, kadar gre za nepoštene ponudnike blaga in storitev, ni pričakovati, da bo ponudnik pripravljen sodelovati z EPC z namenom rešitve potrošnikove pritožbe.«

Urad informacijskega pooblaščenca je v zadnjih petih letih prejel približno deset prijav zoper Dimoco, je povedala informacijska pooblaščenka Mojca Prelesnik. Lani novembra je zoper podjetje Dimoco, ki ima sedež v Avstriji, sprožila postopek določitve vodilnega nadzornega organa zaradi obdelave osebnih podatkov za neposredno trženje in zaračunavanje SMS-storitev brez privolitve naročnika. Postopek, ki še ni končan, zdaj vodi avstrijski nadzorni organ, informacijski pooblaščenec pa v njem sodeluje kot zadevni nadzorni organ.

Uporabniki aplikacije Viber so dobili sporočilo, v katerem je pisalo, da Adidas ponuja brezplačne majice in športne čevlje. Kot so opozorili strokovnjaki projekta Varni na internetu pri SI-Certu, je šlo za prevaro in zlorabo športne znamke, saj so se uporabniki s poslanim SMS-sporočilom neprostovoljno včlanili v plačljivi SMS-klub in niso prejeli brezplačnih čevljev. 

Zaradi zlorabe osebnih podatkov je zoper Dimoco že ukrepala tudi slovenska informacijska pooblaščenka.

Sporočilo o brezplačnih Adidasovih športnih čevljih in majicah je lažna objava.


Siva cona.png

Lažna objava

Objava, ki vsebuje lažne informacije, podatke ali trditve. S to oceno ovrednotimo le tiste vsebine, pri katerih je mogoče ugotoviti, da so bile ustvarjene za namerno zavajanje in napačno obveščanje javnosti.

Vsi tipi razkrinkanih informacij


 
 
zvizgac_banner.png