Določb o slovenskem državljanstvu ministrov ni, a ga vseeno potrebujejo
Avtor: Katarina Bulatović
TRDITEV
V tretjem členu ustave, ki izvrševanje oblasti pridržuje le državljanom Republike Slovenije, piše, da je slovensko državljanstvo pogoj za zasedbo funkcije ministra.
OCENA
IZVIRNA OBJAVA
Slovensko državljanstvo je pogoj za zasedbo ministrske funkcije, je tvitnil Janez Pogorelec, ustavni pravnik in nekdanji direktor vladne zakonodajne službe. Angelika Mlinar, kandidatka stranke SAB za kohezijsko ministrico in koroška Slovenka, mora tako po njegovem mnenju pridobiti slovensko državljanstvo, preden zasede ministrsko funkcijo.
Zapisal je, da je to skladno s tretjim členom ustave, ki med drugim določa, da državljani oblast izvršujejo neposredno z volitvami. »Volilna pravica pomeni voliti in biti voljen, ne le za poslanca, ampak tudi na druge položaje v državi. Nobenega dvoma ni, da je zasedanje državnih funkcij, torej tudi funkcij ministra, pridržano le državljanom,« je Pogorelec dodal v zapisu.
Pogojev za ministre ni
»Izrecnih določb o državljanstvu ministrov v slovenski vladi ni,« je za Razkrinkavanje.si pojasnil dr. Ciril Ribičič s katedre za ustavno pravo na ljubljanski pravni fakulteti. Pogojev, kdo je lahko minister, pa ustava in zakoni o vladi, funkcionarjih in državni upravi neposredno ne določajo. Tega ne določa niti zakon o tujcih.
Vendar med ustavnimi pravniki prevladuje mnenje, da je izvrševanje dolžnosti vlade v domeni slovenskih državljanov, je povedal Ribičič. Strinja se, da lahko to sklepamo iz tretjega člena ustave. »Ni smiselno, da bi imel minister drugo državljanstvo, saj lahko pride med državama, katerih državljan je ministrski kandidat, do konflikta interesov,« je še dodal.
Direktor zakonodajne službe vlade Rado Fele je za Razkrinkavanje.si povedal, da zahteva o slovenskem državljanstvu ministra izhaja neposredno iz ustave: »Iz tretjega člena ustave je jasno, da slovensko oblast izvršujejo njeni državljani, in sicer neposredno in z volitvami. Ministri so funkcionarji izvršilne veje oblasti, zato je nesporno, da lahko na podlagi navedene ustavne določbe to oblast izvršujejo le, če so državljani Slovenije.«
Temu je dodal, da bi lahko dopuščanje imenovanja tujih državljanov v izvršno oblast v skrajnem (in hipotetičnem) primeru »pripeljalo do položaja, ko bi bila celotna vlada, vključno s predsednikom vlade, sestavljena iz tujih državljanov. To pa bi pomenilo, da Republika Slovenija ni več suverena država, saj sama ne zagotavlja več oblasti na svojem ozemlju.«
V tretjem členu ustave, ki izvrševanje oblasti pridržuje le slovenskim državljanom, ni izrecno zapisano, da je slovensko državljanstvo pogoj za zasedbo ministrske funkcije. Vendar tako mnenje prevladuje med slovenskimi ustavnimi pravniki in tako menijo v vladni zakonodajni službi. Trditev drži.
Drži
Objava, ki drži. To oceno uporabljamo tudi pri preverjanju izjav in krajših trditev, ki se pojavljajo na družbenih omrežjih in v javnem prostoru, ter za pregled uresničevanja obljub politikov in drugih javnih osebnosti.
Vsebine portala Oštro.si sofinancira Ministrstvo za kulturo.