Finančni učinki brezplačnega vrtca za drugega otroka (še) niso znani

Avtor: Matej Zwitter

 

TRDITEV

Če bo gratis drugi otrok v vrtcu (na plečih občine), dvig za 40 €/letno povprečnine ne pokrije teh stroškov.


OCENA


IZVIRNA OBJAVA

twitter


 
 
Poslanec Marko Bandelli je trditev, da bodo ukrepi iz koalicijske pogodbe zarezali v občinske proračune, utemeljil z napačnim izračunom. Foto: Bor Slana/STA

Poslanec Marko Bandelli je trditev, da bodo ukrepi iz koalicijske pogodbe zarezali v občinske proračune, utemeljil z napačnim izračunom. Foto: Bor Slana/STA

Če nova vlada uvede brezplačen vrtec za drugega otroka in financiranje tega ukrepa naloži občinam, bo povzročila primanjkljaj v občinskih proračunih, je na twitterju zapisal poslanec SAB Marko Bandelli. Po njegovih izračunih dvig sredstev za občine, predviden v koalicijski pogodbi, stroška tega ukrepa ne bi pokril. 

Občine trenutno sofinancirajo najmanj 23 odstotkov cene vrtca, pri čemer je višina subvencije odvisna od prihodkov staršev. Tistim, ki imajo v vrtcu hkrati dva otroka, pa država dodatno financira 70 odstotkov cene za mlajšega otroka. Plačila za vsakega naslednjega otroka so oproščeni, še določa zakon o vrtcih

Vrtec za drugega otroka je bil brezplačen med letoma 2008 in 2012, stranke nove vlade pa so v koalicijsko pogodbo zapisale, da bodo ponovno uvedle polno financiranje. Pri tem niso posebej opredelile, ali bi dodatne stroške pokrile občine ali država. 

Koalicija je za leto 2021 še napovedala zvišanje povprečnine – zneska, ki ga za vsakega stalnega prebivalca iz proračuna prejmejo občine – za skoraj 40 evrov na leto, s 588,3 na 628,2 evra.

Finančne ocene ukrepa še ni

Izračuna, koliko bi stala ponovna uvedba brezplačnega vrtca za drugega otroka, na ministrstvu za izobraževanje, znanost in šport nimajo. 

Tudi iz SMC, ki bo v novi vladi predvidoma vodila ministrstvo za izobraževanje, niso poslali finančne ocene in vira financiranja tega ukrepa. Zapisali pa so, da mora ukrep finančna bremena razporediti pravično in da ima vsaka predlagana sprememba načina financiranja predšolske vzgoje »več kompleksnih učinkov, ki jih bo ob pripravi oziroma realizaciji tega koalicijskega ukrepa treba skrbno preučiti«.

V SDS, ki bo vodila vlado, na naša vprašanja niso odgovorili, čeprav je Janez Janša na seji državnega zbora, na kateri so ga poslanci izvolili za predsednika vlade, zatrdil, da so vse ukrepe, predvidene v koalicijski pogodbi, finančno ovrednotili.

V NSi so pojasnili, da bodo skupaj z ministrstvom za izobraževanje preučili konkretno izvedbo ukrepa, iz Desusa pa so sporočili, da bo treba načrt uvedbe brezplačnega vrtca preučiti in pripraviti tako, da bo upošteval interese vseh vpletenih.

Tudi poslanec Marko Bandelli nima natančnih podatkov o stroških uvedbe brezplačnega vrtca za drugega otroka, je pojasnil za Razkrinkavanje.si.

Poudaril je, da bodo finančni učinki tega ukrepa in dviga povprečnine odvisni od velikosti občin in števila otrok v vrtcu. Trditev, zapisana na twitterju, je temeljila na njegovih izkušnjah in hitrem izračunu iz podatkov za občino Komen, kjer je županoval, je dodal. 

Bandellijev izračun

Poslanec je ocenil, da je v občini Komen v vrtec vpisanih 250 otrok, od katerih je desetina takšnih, ki vrtec obiskujejo sočasno s starejšim bratom ali sestro. Njihovi starši bi bili torej v primeru uvedbe ukrepa iz koalicijske pogodbe za drugega otroka upravičeni do brezplačnega vrtca.

To število otrok je nato pomnožil z letno ceno vrtca za vpisane do tretjega leta starosti. Po ceniku vrtca Sežana, kamor sodita tudi enoti Komen in Štanjel v komenski občini, je polna mesečna cena v tem starostnem obdobju 515,49 evra oziroma 6186 evrov na leto. Na podlagi tega zmnožka je izračunal, da bi brezplačen vrtec za drugega otroka občino stal dobrih 150 tisoč evrov na leto. 

Hkrati bi občina Komen zaradi dviga povprečnine prejela več sredstev iz državnega proračuna. Za slabih 40 evrov višja letna povprečnina, ki jo kot ukrep v letu 2021 predvideva koalicijska pogodba, bi v proračun komenske občine, ki ima skoraj 3600 prebivalcev, prinesla dobrih 143 tisoč evrov več.

Dvig povprečnine po Bandellijevem izračunu tako ne bi v celoti pokril domnevnega dodatnega stroška sofinanciranja vrtcev, kot ga je izračunal poslanec.

Od višje povprečnine bi občini Komen ostalo sto tisoč evrov 

V vrtcu Sežana so za Razkrinkavanje.si pojasnili, da je trenutno v občini Komen 30 otrok, ki vrtec obiskujejo sočasno s starejšim bratom ali sestro. Ti bi bili po uvedbi ukrepa iz koalicijske pogodbe lahko upravičeni do brezplačnega vrtca. 

Dejansko število otrok v vrtcu je nekoliko manjše od Bandellijeve pavšalne ocene, toda ključna težava njegovega izračuna je izhodiščna mesečna cena vrtca. Poslanec je dodatni strošek uvedbe brezplačnega vrtca za drugega otroka namreč izračunal na podlagi polne mesečne cene vrtca v prvem starostnem obdobju. Pri tem pa ni upošteval, da so starši že upravičeni do subvencionirane cene.

Po trenutni ureditvi starši za drugega otroka plačajo 30 odstotkov že znižane cene za prvega otroka. Ta je odvisna od prihodkov staršev in znaša največ 77 odstotkov polne cene programa. 

Za drugega otroka starši torej plačajo skupno največ 23 odstotkov polne cene. Po ceniku vrtca Sežana bi takšen delež cene programa za 30 otrok, ki so vpisani sočasno s starejšim bratom ali sestro, stal največ slabih 43 tisoč evrov na leto.

Z dvigom povprečnine bi občina iz državnega proračuna prejela dobrih 143 tisoč evrov več. Če bi razliko do brezplačnega vrtca za drugega otroka financirale občine, bi občini Komen po uveljavitvi brezplačnega vrtca od višje povprečnine ostalo še dobrih 100 tisoč evrov. Tako vsaj v primeru te občine ne more držati, da dvig povprečnine ne bi pokril brezplačnega vrtca za mlajše brate in sestre.

Ko smo Bandellija soočili z napakami v izračunu, je najprej pri njem vztrajal, nato pa priznal, da se je morda res uštel in da bi moral še enkrat natančno prebrati zakon o vrtcih. 

Podatka o deležu otrok, ki vrtec obiskujejo sočasno s starejšim bratom ali sestro, na ministrstvu za izobraževanje nimajo. 

Bandellijeva trditev, da bi uvedba brezplačnega vrtca za drugega otroka kljub dvigu povprečnine zarezala v občinske proračune, temelji na napačnem izračunu, ta pa na pavšalnih ocenah. Poleg tega uradne ocene stroškov uvedbe ukrepa nimajo ne ministrstvo za izobraževanje ne koalicijske stranke. Poslančeva trditev na twitterju je neutemeljena.

 

Parlamentarka

Posebna rubrika projekta Razkrinkavanje.si, ki se osredotoča na izjave poslancev in drugih nosilcev politične moči. Prizadevanja za izkoreninjenje lažnih informacij in zavajajočih ali neutemeljenih navedb je namreč treba usmeriti tudi v predstavnike oblasti, saj imajo od teh največ koristi. Nenazadnje pa nosijo tudi večjo odgovornost za javno izrečene trditve in obljube.


Ne+drzi.png

Ne drži

Objava, o kateri smo na podlagi neodvisne preverbe dejstev ugotovili, da ni resnična. Oznako uporabljamo pri preverjanju izjav in krajših trditev, ki se pojavljajo na družbenih omrežjih in v javnem prostoru, ter za pregled uresničevanja obljub politikov in drugih javnih osebnosti.


Razkrinkavanje_Neutemeljeno.png

Neutemeljeno

Objava, v kateri argumentacija, ki je avtorja pripeljala do določenega sklepa, ni podprta z dovolj podatki, informacijami ali dejstvi oziroma so argumenti, ki jih avtor navaja, neverodostojni ali izvirajo iz nepreverljivih virov. Lahko gre tudi za sklepanje »čez palec«.

Vsi tipi razkrinkanih informacij


 
zvizgac_banner.png