Na zahvalnih oglasih SDS večinoma prizori iz tujine
Avtor besedila in fotografij: Matej Simič
TRDITEV
Na zahvalnem plakatu stranke SDS je slovenski glasilec.
OCENA
IZVIRNA OBJAVA
V medijih in na družbenih omrežjih je zakrožilo več sporočil, da je največja vladna stranka SDS v zahvalni kampanji na obcestnih oglasnih panojih uporabila fotografije tujcev. Stranka se je sicer prek oglasov zahvaljevala »predvsem tistim, ki pomagajo najbolj ranljivim skupinam, in ozavešča državljanke in državljane Republike Slovenije, kako pomembno je v času epidemije koronavirusa upoštevati vse ukrepe«. To je za televizijo Pop TV pojasnila vodja strankine službe za odnose z javnostmi Lucija Mlakar.
Dobili smo pobudo bralca za analizo fotografij na oglasnih panojih.
Fotografijo matere in otroka z zaščitno masko so posneli v fotografskem podjetju Famveld. To jo je prodalo ameriški bazi fotografij Shutterstock. Za Razkrinkavanje.si so pri Famveldu potrdili, da je ženska na fotografiji ruskega rodu, otrok pa rusko-nizozemskega. Fotografija je bila posneta 1. februarja letos v Aziji, so še pojasnili. »Vseeno mi je, katero državljanstvo mi pripišejo, samo da je fotografija iz baze prenesena zakonito,« je pojasnila ženska s fotografije.
Za mesečno naročnino za dostop do baze fotografij Shutterstock, ki uporabniku omogoča, da uporabi deset fotografij, je treba odšteti 49 evrov. Fotograf pri vsakem prenosu fotografije dobi 35 centov, so še pojasnili pri Famveldu.
Stranka SDS se je na panoju s štirimi fotografijami za opravljanje dela med epidemijo koronavirusa zahvalila tudi policistom, vojakom, gasilcem in pripadnikom civilne zaščite.
Fotografijo policistov je posnel slovenski fotograf, ki smo ga identificirali, vendar je želel ostati neimenovan. Za Razkrinkavanje.si je potrdil, da je fotografijo posnel 14. novembra 2018 med sprehodom po Drenikovi cesti v Ljubljani. Svoje delo je prodal Shutterstocku.
Na policiji so sicer pojasnili, da njihovi zaposleni ne sodelujejo pri reklamnih ali promocijskih projektih organizacij.
Na ministrstvu za obrambo so za Razkrinkavanje.si odgovorili, da »so na plakatu najverjetneje pripadniki slovenske vojske«. Tako je mogoče sklepati, saj je na fotografiji videti reševalno vozilo slovenske vojske in vojaka, ki je oblečen v staro uniformo, so še zapisali v odgovoru in dodali, da fotografija ni najbolj aktualna, saj so vzorec uniforme že zamenjali. Avtor in čas nastanka fotografije jim nista znana, smo pa ugotovili, da je bila fotografija že objavljena na informativnem spletnem mestu slovenske vojske Postanivojak.si.
Na fotografiji v zgornjem desnem kotu so pripadniki civilne zaščite, so potrdili na upravi za zaščito in reševanje. Povedali so, da fotografija sicer ni njihova last in da jim njen avtor ni znan, po navedbah oseb na fotografiji pa vedo, da je nastala 14. marca letos.
Gasilec v središču oglasa je zaposlen na moskovski gasilski postaji, smo še ugotovili. To je potrdil ruski fotograf Sergej Mironov, ki je za Razkrinkavanje.si pojasnil, da je fotografijo posnel julija 2018 in jo prodal družbi Shutterstock.
Avtor fotografije, ki prikazuje žensko, ki doma bere, je italijanski fotograf Andrea de Martin. Svojo prijateljico, prav tako Italijanko, je fotografiral za različne agencije, tudi Shutterstock, je pojasnil za Razkrinkavanje.si. Fotografijo je posnel decembra 2018 v fotografskem studiu v Bellunu.
Fotografiji, na katerih so upokojenca in zdravstveni delavci, smo našli v bazi Shutterstock. Po dostopnih podatkih je fotografijo upokojencev posnel ruski fotograf Aleksander Davidov, ekipo zdravnikov in medicinskega osebja pa fotograf podjetja Africa studio. Na naša vprašanja se niso odzvali.
SDS se je z eno izmed fotografij zahvalila tudi tistim, ki niso mogli ostati doma, ker so delali v oskrbi prebivalstva. Na oglasu so uporabili fotografijo prodajalke kruha – v italijanski pekarni. Fotografija, ki je prav tako dostopna v bazi Shutterstock, je nastala v Avetrani, mestu na skrajnem jugu Italije, je za Razkrinkavanje.si pojasnila njena avtorica Anna Fedorova.
Fotografija je namenjena obveščanju, ne oglaševanju
Fotografija italijanske delavke v pekarni ima na Shutterstocku edina od analiziranih fotografij oznako »editorial use only« (le za uredniško uporabo). Uporaba tako označenih vsebin v komercialne namene je izrecno prepovedana, piše v licenčnih pogojih Shutterstocka. Takšne fotografije se smejo uporabljati le v novinarskih besedilih, javnem servisu, neleposlovnih knjigah in dokumentarnih filmih.
Kot ugotavlja Maja Bogataj Jančič, strokovnjakinja za avtorsko pravo in direktorica inštituta za intelektualno lastnino, bi bilo plakate stranke SDS mogoče opredeliti kot oglase. »Eden od njihovih namenov je lahko tudi ustvarjanje dobrega imena stranke v javnosti. Stranka je namreč po naših informacijah podpisana na vseh plakatih, kot na primer v času volilne kampanje.«
Pa so pri SDS z objavo fotografij kršili kakšno pravilo avtorskega prava? »Če so bile fotografije pridobljene pod licenco for editorial use, to pomeni, da imetnik avtorskih pravic njihovo uporabo dovoli le za namene obveščanja. Če so takšne fotografije uporabljene v komercialne namene, je to poseg v avtorske pravice,« je bila jasna.
Za komentar o kršenju avtorskih pravic smo prosili tudi Shutterstock, vendar odgovora do zdaj nismo prejeli. Objavili ga bomo naknadno.
Stranka SDS na naša vprašanja o izvoru fotografij ni odgovorila.
Na oglasih v zahvalni kampanji stranke SDS so pripadniki slovenske policije, civilne zaščite in najverjetneje tudi vojske. Gasilec, ki je bil izhodišče naše analize, ni pripadnik slovenske enote, temveč je zaposlen na eni od moskovskih gasilskih postaj. Tudi prizori na drugih fotografijah niso slovenski, čeprav je bil po besedah tiskovne predstavnice SDS namen akcije ozaveščanje slovenskih državljanov o spoštovanju ukrepov in zahvala vsem tistim, ki pomagajo pri zajezitvi epidemije. Ker se je SDS zahvaljevala slovenskim delavcem in državljanom, na večini fotografij pa so bili tujci, med njimi tudi moskovski gasilec, dajemo oglasnim panojem oznako manipulacija.
Plakate stranke SDS bi bilo po mnenju strokovnjakinje za intelektualno lastnino Maje Bogataj Jančič mogoče opredeliti kot oglase. Če gre za uporabo fotografij v komercialne namene, pa bi stranka s tem lahko posegala v avtorske pravice fotografije prodajalke kruha, ki se lahko uporabi le v nekomercialne namene. Objava te fotografije po tipologiji Razkrinkavanja.si dobi oznako kitenje s tujim perjem.
DOPOLNITEV 18. 5. 2020
Na prošnjo za komentar o kršenju avtorskih pravic so se odzvali pri Shutterstocku. Sporočili so, da proučujejo morebitne kršitve licenčnih pogojev fotografije italijanske delavke, ki so jo v stranki SDS uporabili na oglasnih panojih. Fotografija ima namreč oznako »editorial use only« (le za uredniško uporabo), kar pomeni, da je njena uporaba v komercialne namene izrecno prepovedana. »Shutterstock jemlje skladnost s pogoji naših licenčnih pogodb zelo resno,« so še zapisali v odgovoru.
Parlamentarka
Posebna rubrika projekta Razkrinkavanje.si, ki se osredotoča na izjave poslancev in drugih nosilcev politične moči. Prizadevanja za izkoreninjenje lažnih informacij in zavajajočih ali neutemeljenih navedb je namreč treba usmeriti tudi v predstavnike oblasti, saj imajo od teh največ koristi. Nenazadnje pa nosijo tudi večjo odgovornost za javno izrečene trditve in obljube.
Manipulacija
Objava, ki uporablja znane in točne podatke, vendar jih pojasnjuje na zavajajoč način, tako, da pripeljejo do netočnih ali nepravilnih zaključkov. Gre za izkrivljanje dejstev.
Kitenje s tujim perjem
Objava, za katero se izkaže, da je neizvirna. Lahko gre za prepisovanje sporočil za javnost ali drugih virov pa tudi za povzemanje informacij brez ustreznega navajanja vira. Takšna praksa sliši tudi na ime »churnalism« ali »copy-paste« novinarstvo.