Nova24tv.si objavlja tudi Breitbartove vsebine
Katarina Bulatović
—
Šestnajst izmed 21 analiziranih slovenskih spletnih portalov je v letih 2016 in 2017 ustvarilo podjetje, katerega poslovne povezave vodijo do stranke SDS. Analizirali smo tudi portal Nova24tv.si in ugotovili, da objavlja vsebine ameriškega skrajno desnega portala Breitbart.com.
Podjetje Infotrend na svojem spletnem mestu piše, da izdelujejo vrhunske spletne strani, s katerimi lahko dvignejo poslovanje strank na višjo raven. V letih 2016 in 2017 je ustvarilo 16 izmed 21 slovenskih regionalnih portalov, ki jih je Oštro analiziral v okviru čezmejne preiskave virov dezinformacij v 13 državah.
Analiza Oštra še kaže, da vseh 16 redno objavlja dnevno-informativne vsebine, v katerih predstavlja le gledišče SDS. Nekateri so širili tudi take, ki niso držale, so bile neutemeljene ali manipulativne.
Infotrend je v lasti Andraža Selana, ki je tudi solastnik računalniškega podjetja Namestu. Direktor tega podjetja je Andrej Jeraj z Iga, ki je po Oštru dostopnih podatkih brat poslanke SDS Alenke Jeraj.
Novinarski projekt Firehose of Falsehood, v katerem je sodelovalo 13 evropskih medijev, tudi Oštro, še razkriva, da je na desetine spletnih mest v srednji in vzhodni Evropi povezanih z ruskimi propagandnimi viri, teorijami zarote in skrajno desnimi portali.
Proruske dezinformacije razširjajo v Bolgariji in baltskih državah, v Nemčiji, na Češkem in Slovaškem pa tako prorusko kot skrajnodesničarsko propagando. Slovenska spletna portala Nova24tv.si in Demokracija.si sta se od začetka delovanja sklicevala na vsaj štiri tuje skrajno desne portale, od leta 2019, ko sta po podatkih projekta Firehose of Falsehood začela objavljati povezave na ameriški Breitbart.com, pa največkrat na zadnjega.
Infotrend kot ozko grlo
Oštro je analiziral 21 slovenskih spletnih portalov, ki so dokazani viri dezinformacij, oziroma portale, ki delijo vsebine prvih ali se nanje sklicujejo. Ugotovili smo, da ima kar petnajst od teh isti račun v programu Google Analytics za spremljanje obiskanosti spletnih mest.
»Merjenje prometa je pomembno za razumevanje občinstva – od kod je, kakšna vsebina mu je všeč in kako dobro delujejo oglasi,« je za Oštro pojasnil Vladimír Smitka, češki analitik za spletno varnost.
Petnajst portalov uporablja tudi isti račun v programu Google Ads za objavo oglasov prek brskalnika, kar po Smitkovi oceni kaže, da »gre denar od oglaševanja prek Googla v isti žep«.
Poti računalniškega podjetja Infotrend sicer vodijo do stranke SDS. Njegov direktor je Andraž Selan, ki je poslovni partner Andreja Jeraja, brata poslanke SDS Alenke Jeraj, v drugem računalniškem podjetju, Namestu.
Jeraj in Jerajeva se na vprašanja Oštra nista odzvala. Selana smo vprašali, ali je Infotrend ustvaril omenjena spletna mesta, a je dejal, da vprašanj ne bo komentiral in da naj ga nikoli več ne kontaktiramo.
Šestnajst izmed 21 portalov glede na Oštrovo analizo vsebine redno objavlja dnevno-informativne vsebine, v katerih predstavlja le gledišče SDS. Zakon o medijih določa, da mediji niso bilteni ali nosilci informacij, namenjenih oglaševanju političnih strank.
Nekateri od portalov so med drugim objavili neresnične, neutemeljene oziroma manipulativne vsebine, kar so doslej osemkrat potrdili tudi novinarji Razkrinkavanja.si, Oštrovega projekta za preverjanje verodostojnosti medijskih vsebin. Novinarski kodeks narekuje, da mora novinar preverjati točnost zbranih informacij in se izogibati napakam.
Spletni portal Spodnjepodravje.si je tako denimo junija objavil novico, v kateri je trdil, da ima Slovenija po zaslugi Janševe vlade najnižje cene goriva. To po ugotovitvah Razkrinkavanja.si ne drži.
Portal Celjskiglasnik.si pa je marca, pred aprilskimi državnozborskimi volitvami, poročal, da namerava civilna iniciativa Glas ljudstva državljane spodbuditi k rekordni volilni udeležbi. Prepričani so bili, da je to volilna kampanja, zaradi česar bi morali upoštevati vsa pravila in zakone, ki veljajo za stranke, udeležene na volitvah, kar prav tako ni držalo.
Spletna mesta 16 regionalnih portalov je ustvarilo podjetje Infotrend. To je pokazala analiza zgodovinskih podatkov o administratorjih, ki so razvidni iz izvorne kode spletnega mesta. Smitka je sicer poudaril, da je te podatke mogoče spremeniti naknadno, vendar za to ni razloga, saj je uporabnika lažje izbrisati in ustvariti novega.
Kadar podjetje oziroma posameznik ustvari več strani z istim računom v programu Google Analytics, to po Smitkovem mnenju kaže, da je njegov cilj širjenje lastne agende. To je lahko problematično, kadar je administrator spletnega mesta anonimen, saj je tako mogoče zakriti sumljive posle.
Dvanajst izmed 16 portalov, ki jih je ustvaril Infotrend, na svojem spletnem mestu ni objavilo podatkov o tem, kdo jih upravlja.
Leta 2019 je portal Pod črto poročal o povezavah med madžarskimi in slovenskimi mediji. Analizirali so 16 regionalnih portalov, ki so začeli delovati leta 2017. Ugotovili so, da so jih vsaj sedem urejali ljudje, povezani s SDS, in da je vseh 15, ki so jih analizirali, razen e-Koroške, registriralo prav podjetje Infotrend. Nosilec domene e-Koroška je podjetje Imode, katerega lastnik je Goran Čule, član Združenja za vrednote slovenske osamosvojitve.
Trinajst portalov na naša vprašanja ni odgovorilo oziroma jih niso želeli komentirati.
Na portalu Nasezasavje.si so pojasnili, da pokrivajo predvsem lokalne novice iz Zasavja. »Za druge novice, ki jih objavljamo, vse vire uporabljamo na podlagi kriterija resničnosti.«
V uredništvu portala Mojeposavje.si so zanikali, da je njihovo domeno registriralo podjetje Infotrend. Odgovorili so, da so resen medij, ki objavlja preverjene in resnične informacije, navaja relevantne vire in spoštuje novinarski kodeks. Pri delu se redko sklicujejo na portal Nova24tv.si, so zatrdili.
Na ta portal so se po podatkih Oštra zadnjič sklicevali konec oktobra, ko so povzemali izjavo ekonomista Rada Pezdirja o odprtem pismu sociologinje Spomenke Hribar. Dejal je, da se je v njem izkazala kot velika ljubiteljica Putina. Hribarjeva je sicer s sopodpisniki vladi v pismu predlagala, naj Slovenija EU in Nato pozove k napotitvi pogajalske delegacije v Moskvo.
Istega meseca so objavili tudi mnenje evroposlanke SDS Romane Tomc o minimalni plači, podpisali pa so uredništvo.
Na portalu e-Maribor so odgovorili, da delujejo zakonito. Vpisani so v razvid medijev, svoje vsebine pa povzemajo tudi po drugih portalih, ne le po Novi24tv.si. Oboje drži. Dodali so, naj se v primeru dodatnih vprašanj obrnemo na odvetnika Radovana Cerjaka.
Nova24tv.si vsaj 550-krat povzela Breitbart
Nekateri analizirani portali se na svojem spletnem mestu sklicujejo tudi na poročanje portala Nova24tv.si, ki je po analizi Oštrovega projekta Razkrinkavanje.si eden večjih spletnih virov dezinformacij v Sloveniji. Prav tako je poročanje tega portala večkrat obsodilo novinarsko častno razsodišče.
Založnik portala je Nova hiša, podjetje v 73-odstotni lasti madžarskega podjetja Hespereia, katerega zastopnica je Ágnes Kovács. Po poročanju medija Balkan Insight je poslovno povezana z Árpádom Habonyem, neuradnim svetovalcem madžarskega premierja Viktorja Orbána.
Manjšinska delničarja Nove hiše sta v poslovni bazi Gvin z dne 18. decembra Janez Janša, predsednik SDS in nekdanji premier, in Alenka Jeraj, poslanka in nekdanja predsednica ženskega odbora SDS. S to stranko je povezanih še najmanj šest družbenikov, med njimi poslanec Bojan Podkrajšek in nekdanji državni sekretar Božo Predalič. Vsi imajo manj kot enoodstotni delež.
Kot je Razkrinkavanje.si že poročalo marca, so vsaj trije družbeniki s stranko povezani posredno.
Nekdanji direktor Nove hiše Aleš Hojs je leta 2020 postal minister za notranje zadeve v zadnji Janševi vladi. Na tem položaju je po ugotovitvah Razkrinkavanja.si vsaj petkrat javno širil dezinformacije oziroma napačne trditve.
Po podatkih projekta Firehose of Falsehood je Nova24tv.si od leta 2019 v rubriki Svet objavila najmanj pet odstotkov vsebin, ki so bralce vodile na članke ameriškega skrajnodesničarskega portala Breitbart.com, ki objavlja ksenofobne in rasistične vsebine.
Analizirali smo tudi vsebine spletnega portala Demokracija.si. Izdaja ga založba Nova obzorja, ki je v skoraj tretjinski lasti SDS. Po podatkih, pridobljenih z orodjem za analizo spletnih strani Ahrefs, je bilo med januarjem 2019 in oktobrom letos med vsebinami portala vsaj tri odstotke takšnih, ki so vsebovale povezave na Breitbartove prispevke.
Breitbart, katerega predsednik uprave in financer je bil Steve Bannon, svetovalec nekdanjega ameriškega predsednika Donalda Trumpa, je v preteklosti med drugim trdil, da se je nekdanji ameriški predsednik Barack Obama rodil v Keniji. To dezinformacijo je sicer leta 2011 širil tudi Trump.
Direktor Nove24tv.si Boris Tomašič je v odgovoru za Oštro poudaril, da je pri objavi edino vodilo to, ali informacija drži: »Če je zgodba resnična, je popolnoma vseeno, ali jo je objavil skrajno levi ali skrajno desni medij.« Tudi sam je Oštru zastavil vprašanja, in sicer, ali je »skrajno pristranski in selektiven«.
Mojca Pajnik, raziskovalka na mirovnem inštitutu in profesorica na fakulteti za družbene vede, ki raziskuje lastništvo medijev v kontekstu avtoritarnega populizma, je za Oštro pojasnila, da lastniško, ideološko in spletno povezani portali polarizirajo družbo: »Gre za zaprt komunikacijski sistem, ki se utrjuje s ponavljanjem sovražnih informacij, te pa krepijo izključevalna prepričanja in nazore. In to je za demokracijo škodljivo.«
Opozorila je, da je spletna sfera neregulirana in tako omogoča povezanost portalov prek nepreglednih algoritmov. Zato bo treba premisliti o regulativnih ukrepih, usmerjenih v problem ustanavljanja propagandnih medijev in povezanost ekonomskih elit s skrajno desnico. »In seveda v nekoruptivno delovanje političnega polja, v smeri ꞌrestavriranjaꞌ demokracije, vključno z omogočanjem civilnodružbenega delovanja.«
Vladni urad za komuniciranje smo vprašali, katere ukrepe je oziroma bo vlada uvedla za zajezitev dezinformacij. Ustanovili so neformalno medresorsko delovno skupino strateških komunikatorjev, ki si izmenjuje mnenja o spremljanju dezinformacij: »Zavedamo se, da je sistemski pristop za spremljanje dezinformacij treba še vzpostaviti.« Napovedali so, da bo skupina pripravila predloge, kako zajeziti dezinformacije. Kdaj, niso navedli.
Na ministrstvu za kulturo so pojasnili, da načrtujejo dejavnosti, povezane z medijskim opismenjevanjem. Posebej so omenili razpis, s katerim bi medije pritegnili k projektu ozaveščanja o škodi, ki jo povzročajo dezinformacije in lažne novice. Kdaj bo razpis objavljen, niso pojasnili.
Dopolnitev, 22. 12.:
Po objavi zgodbe smo prejeli odziv podjetja Infotrend. Objavljamo ga v celoti.
»Infotrend je posel dobil že pred kakšnimi petimi leti za naročnika Namestu, d. o. o., kjer smo bili odgovorni izključno za tehnično namestitev Wordpressa na naročnikove strežnike. Nismo bili lastnik portalov in tudi ne upravljavec portalov. Absolutno pa nismo bili odgovorni za vsebino. Naše podjetje se ne ukvarja z vsebinskimi zadevami in se prav tako pri tem projektu s tem ni ukvarjalo.«
Projekt Firehose of Falsehood je koordiniral češki preiskovalni portal Investigace.cz v sodelovanju s preiskovalno mrežo VSquare. Projekt je podprl nemški Marshallov sklad.
Oštro delo na tem projektu sofinancira prek razpisa Ameriškega veleposlaništva v Ljubljani. Mnenja, ugotovitve, sklepi ali napotki, izraženi v tem prispevku, so avtorjevi in ne izražajo nujno stališča ameriškega ministrstva za zunanje zadeve.
Bodi naš Veter!
Z vami želimo zasnovati skupnost. Pridruži se Oštru.
Kaj pridobite, če se nam pridružite? Pripravili smo tri programe.